Delårsrapport 1 september 2010 – 30 november 2010 för Bergs Timber AB (publ)

Sammanfattning

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Delårsperioden och första kvartalet

- Nettoomsättningen uppgick till 215,2 (215,5) Mkr, rörelseresultatet blev -1,1 (11,1) Mkr vilket gav ett resultat efter finansiella poster med -3,8 (9,0) Mkr.

- Resultat efter skatt blev -2,8 (7,1) Mkr vilket gav ett resultat per aktie efter skatt med -0,41 (1,02) kronor. Eget kapital per aktie uppgår till 38,89 (36,83) kronor.

- Det försämrade resultatet i jämförelse med samma period föregående år beror främst på försämrade marginaler vid försäljning av sågade trävaror och en nedskrivning med 10,7 Mkr av lager av sågade trävaror av lägre kvaliteter men även en lägre försäljningsvolym av sågade trävaror har bidragit.

- Resultatet har påverkats av redovisade valutakursdifferenser med 4,3 (-1,9) Mkr, försäkringsersättningar 0,5 (0) Mkr och marknadsvärdering av elcertifikat 1,4 (0) Mkr.

- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -5,2 (30,8) Mkr.

- Produktionen av sågade trävaror ökade med 4 procent under första kvartalet i jämförelse med samma period föregående år. Ökningen förklaras delvis av att det föregående år rådde knapphet på råvara.

- I särskilt pressmeddelande har idag ett samarbete mellan Bergs Timber och ATA Timber presenterats.

Bergs Timber AB (publ), org.nr: 556052-2798, Bergs väg 13, 570 84 Mörlunda, telefon 0495-24 55 00.

Koncernens verksamhet
Bergs Timber producerar och säljer sågade och vidareförädlade trävaror med fokus på kundanpassning. Produktionen sker i tre sågverksanläggningar, belägna i Mörlunda, Orrefors och Järnforsen samt i träskyddsföretaget Bitus. Vid samtliga koncernens sågverksanläggningar finns hyvlerier för vidareförädling och alla anläggningar ligger inom ett avstånd på 9 mil. Den samlade sågverksproduktionen uppgår till ca 330 000 m³ sågade trävaror, varav mer än hälften vidareförädlas. Bitus träskyddsbehandlar ca 150 000 m³ per år. Av trävarorna exporteras mer än 80 procent, främst till Storbritannien, Nederländerna, Danmark, Belgien, Tyskland, Frankrike och Mellanöstern/Nordafrika. Biprodukter från produktionen säljs till massa- och spånskiveindustrin och i allt högre utsträckning som bränsle ifrån våra bränsleterminaler. Timmerråvaran anskaffas i huvudsak från områdena kring koncernens tre sågverk, kompletterat med uttag av timmer från egna skogsfastigheter samt ett mindre inslag av import. Koncernen äger egen skogsmark uppgående till ca 2 000 hektar. Koncernen är genom Bergs Skog AB ett komplett skogsserviceföretag som genomför allt från rådgivning gentemot skogsägare till slutavverkningsarbete. Moderbolaget Bergs Timber AB (publ) är sedan 1984 noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget noteras idag på Nasdaq OMX Nordiska börs Stockholm Small Cap, materials.

Nettoomsättning och resultat för första kvartalet (1 september 2010 -  30 november 2010)
Bergs Timber uppnådde under första kvartalet en nettoomsättning om 215,2 (215,5) Mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -3,8 (9,0) Mkr. Nettoomsättningen har påverkats positivt av högre försäljningspriser på levererade trävaror men även på en ökad försäljning av biprodukter. Lägre volymer av levererade trävaror och träskyddsbehandlade produkter har påverkat nettoomsättningen negativt.

Det försämrade resultatet beror främst på försämrade marginaler vid försäljning av sågade trävaror och en nedskrivning med 10,7 Mkr av lager av sågade trävaror av lägre kvaliteter men även en lägre försäljningsvolym av sågade trävaror har bidragit.

Resultatet har påverkats positivt avseende redovisade  valutakursdifferenser 4,3 (-1,9) Mkr, marknadsvärdering av elcertifikat 1,4 (0) Mkr och erhållen försäkringsersättning 0,5 (0) Mkr.

Produktionen av sågade trävaror har ökat med 4 procent vilket delvis förklaras av att det föregående år rådde knapphet på råvara. Försäljningsvolymen av sågade trävaror har minskat med 11 procent och försäljningspriserna på levererade trävaror har ökat med 10 procent under kvartalet i jämförelse med samma period föregående år.

Biologiska tillgångar
Totalt innehar koncernen 2 052 hektar produktiv skogsmark med en volym stående skog om cirka 290 000 skogskubikmeter. Under första kvartalet har tillväxten överstigit avverkningarna med 0,3 Mkr. Samma period föregående år översteg dock avverkningarna tillväxten med 4,3 Mkr. Koncernens skogsfastigheter, inkluderat den delen som är bokförd som mark, är värderade till cirka 265 (250) kronor per skogskubikmeter. För ytterligare beskrivning av värderingen av biologiska tillgångar hänvisas till årsredovisningen 2009/10.

Likviditet, investeringar och kapitalbindning
Likvida medel uppgick i koncernen till 5,3 (0,5) Mkr, vartill kommer outnyttjade checkkrediter om 35,6 (44,8) Mkr. Därutöver finns beviljade outnyttjade garanti- och investeringsramar på cirka 23,1 Mkr.

Koncernens investeringar under kvartalet uppgår till 4,5 (13,5) Mkr, där investeringar i en ny planksortering efter såglinjen i Mörlunda  uppgår till 1,6 Mkr (totalt 12,8 Mkr nedlagt i projektet) och nytt magasin i Mörlunda som ersätter de som rasade på grund av snötyngden under februari 2010 1,1 Mkr (totalt nedlagt 8,3 Mkr).

Under kvartalet har kapitalbindningen i lager ökat med 58,5 Mkr, där lager av trävaror har ökat med 31,3 Mkr. Lager av rotstående skog har ökat med 18,8 Mkr, förskott till leverantörer har ökat med 1,1 Mkr och lagret av timmer vid industrier har ökat med 3,7 Mkr. Kassaflödet har påverkats negativt avseende ökade rörelsefordringar med 26,0 Mkr och positivt avseende ökade rörelseskulder med 73,0 Mkr. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -5,2 (30,8) Mkr under kvartalet.

Framtidsutsikter
Det gångna kvartalet har inneburit stigande råvarukostnader som inte kunnat kompenseras med ökade försäljningspriser, utan tvärtom har försäljningspriserna generellt varit fallande dels i lokal valuta och dels genom en stärkt krona. Detta har inneburit lägre marginaler. Orsaken till de lägre försäljningspriserna är att det för närvarande råder obalans mellan utbud och efterfrågan. Produktionsökningen i Sverige och våra europeiska konkurrentländer har sedan sommaren överstigit konsumtionsökningen. Under januari till november 2010, enligt skogsindustriernas statistik, ökade produktionen av trävaror i Sverige med 7 procent och i Finland med 21 procent i jämförelse med samma period föregående år. Det motsvarar en ökning med 667 000 m³ i Sverige och 1,5 miljoner m³ i Finland. Även i andra stora producentländer såsom Tyskland, Österrike och Ryssland har produktionen ökat.

Obalansen på trävarumarknaden har medfört att det råder osäkerhet om prisutvecklingen på trävaror. Köparna har blivit mer avvaktande och köper mindre volymer och har kortare framförhållning vilket i sin tur ökar producenternas lager som dock bedöms som normala för årstiden. Lagren vid svenska sågverk är per den sista november 17 procent, eller 269 000 m³, högre jämfört med för tolv månader sedan och vid finska sågverk hela 35 procent, eller 253 000 m³, högre där ökningen dock skett från en låg nivå. För att motverka obalansen på trävarumarknaden har Bergs Timber, liksom flertalet andra sågverk i såväl Sverige som Finland, begränsat produktionen i samband med jul- och nyårshelgerna. Beslut om eventuella ytterligare produktionsbegränsningar för Bergs Timers del tas i takt med återkommande analyser av marknadsutvecklingen.

Byggproduktionen i Europa har endast haft en långsam uppåtgående trend och ligger fortsatt på en historiskt låg nivå. Statsskuldskriser runt om i Europa skapar osäkerhet kring återhämtningen i ekonomin. Utvecklingen i Sverige har dock varit positiv där framför allt ROT-sektorn gått starkt. I USA är byggutvecklingen och därmed prisutvecklingen på sågade trävaror fortsatt svag. Bedömningen är fortfarande att bostadsbyggandet under 2011 och 2012 kommer att växa volymmässigt, dock långsamt och från en mycket låg nivå.

Den svenska valutan gentemot euron är åter på en historiskt sett normal nivå och den tidigare valutafördelen gentemot våra utländska konkurrenter är därmed borta. Avgörande för sågverksbranschens resultatutveckling är relationen mellan den förväntade svaga konsumtionsökningen och branschens produktion i kombination med hur snabbt råvarupriset kan anpassas till de lägre försäljningspriserna. För svenska sågverk får även valutakursernas utveckling, och därmed den svenska konkurrenskraften, stor betydelse. Faktumet att lagren i producentled är normala och lagren i kundled är små gör dock att marknadsläget snabbt kan förbättras.

Vi ser en fortsatt god efterfrågan för våra biprodukter med en positiv prisutveckling för såväl cellulosaflis som bränsleprodukter.

Samarbete med ATA Timber

Information om risker och osäkerhetsfaktorer
Prisutveckling
Prisutvecklingen för trävaror styrs till stor del hur den globala konsumtionen överensstämmer med den globala produktionen.  Råvarukostnaden är en mycket stor del av den färdiga produktens försäljningsvärde varför produkten är mycket känslig för prisförändringar av skogsråvaran. Råvaran anskaffas företrädesvis i närområdet och utbud och efterfrågan av råvaran påverkar på kort sikt prissättningen i stor omfattning.
Finansiella risker
Bergs Timber är exponerad för finansiella risker, vilka huvudsakligen är relaterade till valuta i samband med försäljning av exportaffärer och ränterisker i samband med likviditets- och skuldhantering. Normalt säkras 50-75 procent av förväntat valutaflöde för de närmaste sex månaderna. Sedan hösten 2008 har valutaflöden i euro till 50-75 procent säkrats för tolv månader framåt.

För en fullständig redogörelse av identifierade risker samt företagets arbete med att hantera dessa hänvisas till årsredovisningen 2009/10. Någon väsentlig förändring i bolagets riskbild har inte skett sedan avlämnandet av årsredovisningen.

Närståendetransaktioner
Inga transaktioner har ägt rum mellan Bergs Timber och närstående som väsentligt påverkat koncernens ställning och resultat. Moderbolaget har haft närstående transaktioner med koncernens dotterbolag, i huvudsak avseende försäljning av avverkningsrätter från egna skogsfastigheter samt lednings- och administrationskostnader.

Rapportperioder

-          Delårsrapport september-februari, den 14 april 2011.

-          Delårsrapport september-maj, den 30 juni 2011.

-          Bokslutskommuniké för helåret september – augusti 2010/11, den 6 oktober 2011.

Redovisningsprinciper
Föreliggande delårsrapport har för koncernen upprättats i enlighet med Årsredovisningslagen och IAS 34 Delårsrapportering, och för moderbolaget i enlighet med Årsredovisningslagen. Koncernen tillämpar IFRS och tolkningsuttalande från IFRIC såsom de har godkänts av EU-kommissionen för tillämpning inom EU. Samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder har använts som i den senaste årsredovisningen.

Belopp inom parentes avser värden för samma period föregående räkenskapsår om inte annat anges.

Undertecknad försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt över moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de bolag som ingår i koncernen står inför.

Mörlunda den 27 januari 2011

Åke Bergh, verkställande direktör

Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.