Samarbete mellan Bergs Timber och ATA Timber

Bolaget tillkännager härmed att Bergs Timber AB (publ) har tecknat ett övergripande långsiktigt samarbetsavtal med ATA Timber koncernen.

ATA Timber koncernen har idag cirka 170 anställda och omsätter knappt 900 Mkr och har historiskt visat upp en mycket god lönsamhet. Koncernen bedriver sågverksrörelse (idag tre anläggningar) huvudsakligen i Kronobergs län i Småland men tillverkar också pappersmassa i en anläggning i Jönköpings län. ATA Timber ägs av Tage Andersson med barn.

Motivet till samarbetet mellan grupperingarna är att man är ungefär lika stora, man ligger geografiskt nära varandra men ändå utan lokal konkurrens. Med Bergs träskyddsbehandlings-enhet i Nybro och ATAs massabruk i Vaggeryd adderas ytterligare verksamhetsområden till själva sågverksrörelserna. ATAs sågverksrörelse är till stor del fokuserad på klentimmer-försågning däremot är Bergs försågning mer koncentrerad till normaltimmerförsågning. Samarbetet kan komma att avse samarbete inom alla områden såsom råvara, produktion, logistik, biprodukter, försäljning och marknad. Båda parters uppfattning är att det finns synergieffekter att göra på flertalet områden.

Till att börja med har man beslutat att samarbetet innebär att ATA Timber skall träskyddsbehandla sitt huvudsakliga behov av träskyddsbehandling i Bergs Timbers anläggning i Nybro. Bergs Timber kommer att leverera cellulosaflis till ATAs massabruk i Vaggeryd. Tillsammans ger det ett sammanlagt beräknat årligt ordervärde för Bergs Timber på cirka 25-30 Mkr.

Redan idag nyttjar Bergs Timber och ATA Timber en gemensam försäljningskanal in på den Engelska marknaden.

ATA Holding Sweden AB blir också ny stor ägare i Bergs Timber se annat pressmeddelande idag.

Ytterligare information avseende detta pressmeddelande kan även lämnas av verkställande direktör Åke Bergh på telefonnummer 0495-24 55 00.

Mörlunda 2011-01-27

Bergs Timber AB (publ)