Bergteamet säkrar nya order och har fått ny styrelseordförande

Report this content

Bergteamet AB har säkrat nya order med flera kunder, både på den svenska marknaden och utomlands. Kontrakt har undertecknats både i Sverige, Finland, Norge, Indien och Irland och berör alla avdelningar inom Bergteamet.

”Efter en längre period av nedgång i branschen, är vi glada att vi nu på kort tid kunnat fylla på orderstocken med flera intressanta projekt. Men det är viktigt att påpeka att även om vi ser vissa positiva tendenser i marknaden och orderstocken ökat något så är den allmänna situationen fortfarande mycket utmanande” säger Magnus Arnqvist, VD och koncernchef i Bergteamet.

”LKAB har förlängt vårt befintliga kontrakt i Kiruna gällande dynamisk bergförstärkning till 2018 och Finska Outokumpu har givit oss nytt förtroende i kromgruvan i Kemi via avtal om borrning av tre vertikala schakt ” berättar Lennart Vikberg, Sales Director på Bergteamet AB.
”I vår etablering i Indien har vi tillsammans med kunden, Hindustan Zinc (Vedanta), enats om att utöka vår närvaro genom ytterligare en order på Raiseboring, vilken sträcker sig över två år”, fortsätter Lennart Vikberg.

Bergteamet är även i uppstartsfasen av ombyggnationen av Messaure Kraftstation utanför Jokkmokk, med Vattenfall som slutkund. Bergteamet har dessutom knutit till sig en ny kund i Norge inom vattenkraft.
Ytterligare kontrakt har tecknats med Boliden. Både vid den irländska zinkgruvan Tara Mine samt Kristinebergsgruvan avseende totalt sju ventilationsschakt inklusive förstärkning med sprutbetong i Kristinebergsgruvan.

I juni valdes Martin Ivert, som tidigare bland annat var VD i LKAB mellan 2002 och 2008, in i Bergteamets styrelse som ny ordförande.
”Bergteamet har som i stort sett alla bolag verksamma inom gruvnäringen upplevt en mycket svag marknad på senare tid. Men jag är imponerad av den kompetens och förmåga bolaget besitter samt av den anpassning av verksamheten till rådande marknadsförutsättningar ledningen genomfört”, säger Martin Ivert som även gått in som aktieägare i Bergteamet.

För ytterligare information om innehållet i denna pressrelease, kontakta:
Magnus Arnqvist, VD Bergteamet AB, 070-322 55 37
Lennart Vikberg, Sales Director Bergteamet AB, 070-699 77 43

Informationen i denna pressrelease får publiceras fritt.

Taggar: