Bergvik Skog har slutfört förvärven av skogsmark från Stora Enso och Korsnäs

Bergvik Skog har slutfört förvärven av skogsmark från Stora Enso och Korsnäs Bergvik Skog har förvärvat 1,54 milj. ha produktiv skogsmark från Stora Enso samt 0,32 milj. ha från Korsnäs med tillträde den 25 mars 2004. Köpeskilling är ca 18 miljarder kronor. Mätt i årlig avverkningsvolym är Bergvik Skog Sveriges näst största skogsägare. Bergvik Skog har ingått långsiktiga virkesavtal med Stora Enso respektive Korsnäs avseende försäljning av avverkningsrätter uppgående till ca 5,5 milj. m3 fub per år. Bergvik Skogs omsättning beräknas bli ca 1,9 miljarder kronor per år. Större ägare i Bergvik Skog är Stora Enso, Länsförsäkringar, SPP- och Handelsbanken Liv, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, 3:e AP Fonden och Korsnäs. Till ordförande i Bergvik Skog har Hans G Jonsson, Länsförsäkringar, utsetts. Övriga styrelseledamöter är Roger Asserståhl, Vigo Carlund, Per Olof Edin, Bo Eriksson, Bengt Geijer, Björn Hägglund, Barbro Johansson, Gunnar Palme och Pia Rudengren. Bergvik Skog har finansierats med ca 7 miljarder i riskkapital samt ca 11 miljarder i lån från ett syndikat av internationella banker, arrangerat av Nordea och Svenska Handelsbanken. Bergvik Skog kommer att ha sitt kontor, med ca 20 anställda, i Falun. I bolaget ingår dessutom tre plantskolor vilka sysselsätter ca 30 anställda. Bolaget har ingått avtal avseende köp av skogliga tjänster från Stora Enso respektive Korsnäs. För ytterligare information besök www.bergvikskog.se eller kontakta: Torbjörn Larsson, VD 070 - 795 12 15 Juhani Toivonen, ansvarig för ekonomi och finans 070 - 378 27 68 Torbjörn Carlsson, ansvarig för skogliga frågor 070 - 324 35 36 Sture Björk, ansvarig för fastighetsrelaterade frågor 070 - 378 21 47 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/25/20040325BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/25/20040325BIT00550/wkr0002.pdf