Bergvik Skog uppdrar åt Stora Enso Skog att lägga tillbaka felaktigt avverkade träd i skogen

Report this content

Efter att ett tiotal felaktigt avverkade naturvärdesträd uppmärksammats har Bergvik Skog beslutat att Stora Enso Skog som utfört avverkningen ska lägga tillbaka träden i skogen.

De felaktigt avverkade träden stod i närheten av Gäddtjärn i Venjanområdet inom Mora kommun. Bergvik Skog uppmärksammades på förhållandet av Naturskyddsföreningen, som i timmervältor identifierat ett antal s.k. naturvärdesträd. Bergvik Skog lät omedelbart stoppa uttransporten av virke från trakten, som sedan besöktes av certifieraren Det Norske Veritas tillsammans med Bergvik Skog och Stora Enso Skog.

Vid besöket konstaterades att den övergripande planeringen av naturvårdshänsynen i området var mycket god. Ungefär 25 % av skogen på trakten har lämnats kvar som naturvårdshänsyn, en nivå som överstiger de certifieringskrav som FSC®ställer.

Däremot har ett tiotal gamla tallar avverkats, som genom sin höga ålder och grova barkstruktur klassar in som naturvärdesträd enligt Det Norske Veritas. Naturvärdesträd får inte avverkas inom FSC:s regelverk. Det är dessa träd som Bergvik Skog nu begär att Stora Enso lägger tillbaka på trakten. På så vis kan de döda träden ändå komma naturvården och den biologiska mångfalden till nytta. Det Norske Veritas har gett Bergvik Skog en s.k. mindre avvikelse för det inträffade.

Stora Enso bekräftar att träden kommer att läggas tillbaka enligt Bergvik Skogs önskemål.

För mer information kontakta:

Börje Pettersson, ekolog Bergvik Skog 023-583 22 borje.pettersson@bergvikskog.se

Ulrica Lund Lissman, Skogsskötselledare, Stora Enso Skog, Region Norr 01046- 77807 Ulrica.LundLissman@storaenso.com

Bergvik Skog är ett av Europas största privata skogsägande företag och äger ca 2,3 miljoner ha mark i Sverige och ca 100 000 ha mark i Lettland. Bergvik Skog arrenderar ut mark och vatten för jakt och fiske, samt upplåter mark för bergtäktsverksamhet. Bolaget stöttar omställningen till ökad andel förnyelsebar energi genom att utveckla vindkraftsparker och arrendera ut mark för vindkraftsverk.