Ny CFO i Bergvik Skog

Bergvik Skog har anställt Anders Eriksson som ny CFO i bolaget. Anders Eriksson kommer närmast från en position som CFO på Fagersta Stainless, dessförinnan var han VD på Morgårdshammar AB.

Anders Eriksson har bred erfarenhet från sina roller som både VD och CFO. För tre år sedan började han som CFO på Fagersta Stainless som till 50 % var ägs av Outokumpu och Sandvik. Dessförinnan kom han från en roll som VD för Morgårdshammar med Europa/Asien som huvudmarknader.

- Jag är mycket stolt och glad över att fått detta förtroende och jag är ödmjuk inför uppgiften. Bergvik skog är en av Europas största privata skogsägare. Jag ser fram emot att tillsammans med Bergvik ta mig an de utmaningar som företaget ställs inför säger Anders Eriksson.

- Anders Eriksson har ett strategiskt tänk och både djup och bred kompetens inom ekonomi och finansiering. Det är en styrka att han har verkat både som CFO och CEO. Anders tar senast 1 juni över efter Juhani Toivonen som går i pension under andra kvartalet. Jag är övertygad om att Anders kommer att passa bra in i vår organisation och jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Anders säger Elisabet Salander Björklund, VD för Bergvik Skog.

Elisabet Salander Björklund VD Bergvik Skog 070-578 27 51 elisabet.salander.bjorklund@bergvikskog.se

Anders Eriksson 070- 566 86 95 anderslars.eriksson@gmail.com

Bergvik Skog äger ca 2,3 miljoner hektar mark i Sverige och ca 0,1 miljoner hektar i Lettland och är en av Europas största privata skogsägare. Bergvik Skog bedriver miljöcertifierat skogsbruk och upplåter mark till jakt, fiske, täktverksamhet mm. Bergvik Skog producerar årligen cirka 60 miljoner skogsplantor i tre egna plantskolor. Bolaget stöttar omställningen till ökad andel förnyelsebar energi genom att utveckla vindkraftparker och arrendera ut mark för vindkraftverk.