Stort försöksprojekt i Venjanskogen

Skogforsk har tillsammans med Bergvik Skog, Stora Enso Skog och Skogsstyrelsen inlett ett försöksprojekt i Effaråsen i närheten av Venjan i Mora kommun. Projektet ska öka kunskapen om hur man kan bedriva skogsbruk med naturhänsyn i gammal tallskog.

Bergvik Skog har undantagit 170 hektar av gammal tallskog för naturvårdsprojektet. I projektet kommer flera olika skötselmetoder att testas, exempelvis katning där barken skadas och träd som lämnas efter fällning. Delar av området kommer att brännas medan andra områden lämnas orörda som kontroll.

Vårt motiv till att upplåta marken är att driva kunskapen framåt, vi vill testa alternativa skötselmodeller som ger god naturvård och en fortsatt god ekonomi, uppger Bergvik Skogs skogliga chef Lars-Erik Wigert.

I området kommer de biologiska effekterna att mätas både på kort och på lång sikt utifrån omfattande artinventeringar. Även ekonomiska analyser kommer att genomföras för de testade skötselmetoderna.

Vår uppgift är att sakligt utvärdera nyttan av de olika åtgärderna. Det är ett unikt försök med tanke på storleken och omfattningen av åtgärderna och resultaten kommer att ge ny kunskap om hur man bäst kombinerar skogsbruk och naturvård i gammal tallskog, säger Jan Weslien på Skogforsk.

Stora Enso Skog anlitas för att utföra de praktiska åtgärderna i Effaråsen.

Det är spännande att testa olika åtgärder i varje bestånd, säger Magnus Lewenhaupt, drivningsledare på Stora Enso.

Börje Petterson, ekolog 023-583 22, borje.pettersson@bergvikskog.se

Lars-Erik Wigert, skogschef 023-583 20, lars-erik.wigert@bergvikskog.se

Jan-Olof Weslien, Skogforsk 018-18 85 05

Ulrica Lund Lissman, Stora Enso Skog 01046-77 807

Martin Persson, Stora Enso Skog 01046-77829

Bergvik Skog är ett av Europas största privata skogsägande företag och äger ca 2,3 miljoner ha mark i Sverige och ca 100 000 ha mark i Lettland. Bergvik Skog arrenderar ut mark och vatten för jakt och fiske, samt upplåter mark för bergtäktsverksamhet. Bolaget stöttar omställningen till ökad andel förnyelsebar energi genom att utveckla vindkraftsparker och arrendera ut mark för vindkraftsverk.