Många vill starta eget - men ser flera hinder till att ta steget

Report this content

9 av 10 svenskar ser hinder för att starta eget och förknippar egenföretagande med mindre fritid, privatekonomiska risker, samt att det kräver ett väletablerat nätverk. Det visar en ny undersökning som konsultföretaget Berotec genomfört om vad svenskar förknippar med att starta eget.

När man funderar på att starta eget kan det kännas som att trösklarna är höga och svåra att ta sig över. En egenföretagare ansvarar själv för sin verksamhet och måste få alla bitar att falla på plats, samtidigt som man då får möjlighet att förverkliga sina idéer och att vara sin egen chef. En av de svåraste delarna med att vara egenföretagare är att balansera arbete med fritid. Inte sällan krävs det ett hårt arbete innan man hittar en harmoni i tillvaron.

I undersökningen svarar 9 av 10 svenskar att de förknippar egenföretagande med mindre fritid, privatekonomiska risker och att det krävs ett väletablerat nätverk. Vidare svarar 8 av 10 att de förknippar egenföretagande med svårigheter att ta ledigt och 7 av 10 ser att de skulle få en utsatt familjesituation. Trots upplevda hinder för att starta eget, så ser också 8 av 10 att de skulle få möjlighet att utveckla fler sidor hos sig själv om de tog steget.

Berotecs grundare, Håkan Mildh Svensson, sammanfattar undersökningen:

Det är viktigt både ur ett samhällsperspektiv och individperspektiv att uppmuntra och underlätta för de personer som vill starta eget. Många vill starta eget, men skulle ta steget om man kunde mildra deras oro för de främsta upplevda hindren”.

Sammanfattning av undersökningen

• 9 av 10 förknippar att starta eget med att det krävs ett väletablerat nätverk. 87 procent svarar att de förknippar att starta eget med att det krävs ett väletablerat nätverk.
  • 9 av 10 förknippar att starta eget med privatekonomiska risker. 85 procent svarar att de förknippar att starta eget med privatekonomiska risker.
  • 9 av 10 förknippar att starta eget med mindre fritid. 85 procent svarar att de förknippar att starta eget med mindre fritid.
  • 8 av 10 förknippar att starta eget med möjligheter till att utveckla fler sidor hos sig själv. 82 procent förknippar att starta eget med möjligheter till att utveckla fler sidor hos sig själv.
  • 8 av 10 förknippar att starta eget med svårigheter att ta ledigt/semester. 82 procent förknippar att starta eget med svårigheter att ta ledigt/semester.
  • 7 av 10 förknippar att starta eget med en utsatt familjesituation. 69 procent svarar att de förknippar att starta eget med en utsatt familjesituation.

Om undersökningen: En frågeenkät gick ut till ett statistiskt urval av 1030 svenskar via undersökningsföretaget Cint. Frågorna som ställdes var: Vad förknippar du med att starta eget? Om du startade eget, vad vill du då ha hjälp med?

En rapportsammanställning finns att tillgå via michael.jaderholm@anpr.se

Håkan Mildh Svensson | Grundare och styrelseordförande

Hakan.mildhsvensson@berotec.se | 070-999 1910

Om Berotec