Afghanistans första kvinnliga orkester till Berwaldhallen när Sveriges Radio minns Nils Horner

På fredag anordnar Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen En kväll för Afghanistan i samarbete med Polar Music Prize. Gäster är orkestern Zohra från Polarprisbelönade Afghanistan National Institute of Music, bestående av 25 unga kvinnor. Ett seminarium om läget i Afghanistan inleder kvällen, till minnet av Sveriges Radios utrikeskorrespondent Nils Horner. Publikintresset är för seminarium och konsert är mycket stort.

Zohra och Ahmad Sarmast från Polarprisbelönade ANIM och Sveriges Radios Nils Horner.

Orkestern Zohra från Afghanistan med 25 unga kvinnor blev världskända när de spelade under World Economic Forum i Davos år 2015. Ensemblen som leds av 22-åriga Negin Khpalwak är baserad vid Polarprisbelönade Afghanistan National Institute of Music, ANIM, i Kabul. Skolan grundades 2010 och har en tredjedel kvinnliga elever, vilket kan förvåna i ett land där talibaner och andra konservativa grupper under lång tid reagerat med hot och våld mot kvinnliga musikutövare. Musikerna i Zohra spelar bokstavligt talat för sina liv – och för sin frihet.

Nu kommer orkestern till Sverige för att medverka i En kväll för Afghanistan i Berwaldhallen, på internationella kvinnodagen. Ett inledande seminarium leds av Sveriges Radios utrikeschef Ginna Lindberg och tillägnas femårsminnet av mordet utrikeskorrespondenten Nils Horner. I panelen finns representanter från Afghanistan och flera hjälporganisationer. Evenemanget är i det närmaste slutsålt.

– Nils Horner mördades i Kabul under sin bevakning av valet i Afghanistan. Han saknas oss, både som kollega men också för sin briljanta rapportering i Sveriges Radio. Med denna temakväll vill vi hedra Nils genom att lyfta fram dagens levnadsvillkor i landet han så intensivt bevakade. Det är fantastiskt att så många människor kommer till oss denna kväll, säger Cilla Benkö, VD för Sveriges Radio.

Polarpriset 2018 tilldelades Afghanistan National Institute of Music med sin grundare Ahmad Sarmast, som också följer med Zorah till Sverige.

– Det är en ära för mig att presentera orkestern Zohra i Sverige. Besöket ger oss möjlighet att dela skönheten i Afghanistans musiktradition med Sveriges folk, som ett tack för det erkännande som Polarpriset innebar för oss, säger Dr Ahmad Sarmast.

Ett meddelande från Radiohjälpen som samlar in pengar till Afghanistan i samband med evenmanget:
Radiohjälpen stödjer sedan lång tid tillbaka svenska organisationer som verkar på plats i Afghanistan. Vårt samarbete förändrar och räddar liv!
Vill du vara med och bidra, SWISHA din gåva till 90 1950 6 och märk den ”Afghanistan”. Eller ring 099-90195 för att skänka 100 kronor.
Du kan också starta en egen insamling för Afghanistan på vår hemsida: www.radiohjalpen.se  eller via Facebook.
Tack för din gåva!

Konserten spelas in för senare sändning i P2.
För mer information, och för medieförfrågningar kring Zohras besök, kontakta