Alan Gilbert och Stina Ekblad i direktsändning från publikfri Berwaldhallen

Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören under ledning av världsdirigenten Alan Gilbert ger en konsert utan publik på plats i Sveriges Radios konserthus, fredag kl. 19. Konserten sänds direkt i Sveriges Radio P2 och med bild på berwaldhallen.se/play. Skådespelaren Stina Ekblad medverkar som recitatör i Stravinskys Historien om en soldat. Dessutom musik av Benjamin Britten, och Johannes Brahms Symfoni nr 1.

Stina Ekblad, Radiokören & Radiosymfonikerna (Foto: Arne Hyckenberg), Alan Gilbert (Foto: Peter Hundert).

Det tidigare planerade programmet, med bland annat uruppförandet av Sven-David Sandströms trombonkonsert utgår. Anledningen är bland annat att Radiosymfonikerna behöver sitta glesare på Berwaldhallens scen och är därmed färre än vad den planerade musiken kräver. Även Radiokören uppträder med bara sexton sångare.

Radiokören inleder konserten med Benjamin Brittens a cappella-verk A.M.D.G och fortsätter senare med två motetter av Igor Stravinsky, Ave Maria och Pater noster. Stina Ekblad gestaltar Igor Stravinskys tragiska Historien om en soldat, om en man som lockas i fördärvet av djävulen och mister allt i sin girighet, ackompanjerad av en ensemble ur Sveriges Radios Symfoniorkester. Konserten avslutas med Johannes Brahms välkända första symfoni.

Det underbara i denna underliga tid är att musiken pågår och berättelserna fortsätter. I musiken och i berättelserna hör vi ihop. Så roligt det är att få höra ihop med Sveriges Radios Symfoniorkester och få förmedla en musikalisk berättelse tillsammans med dem! säger Stina Ekblad.

Berwaldhallen är ett av få konserthus i världen som upprätthåller sin verksamhet nu, om än med något färre antal musiker på scenen. Att vi på kort tid kan engagera musiker i den absoluta världsklassen som vill gästa oss visar vilket gott internationellt rykte Radiosymfonikerna och Radiokören – och själva Berwaldhallen har. Vår största publik har vi i vardagsrummen, i köken och på andra platser i hela landet där det finns en radioapparat. Dit vill vi fortsätta att förmedla musiken i dessa oroliga tider, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Förra veckans konsert ”Beethoven 250: Eroican” har setts av en rekordstor publik på berwaldhallen.se/play och finns att återuppleva under 30 dagar. Under själva livesändningen slutade webbsidan under en stund att fungera på grund av överbelastning, ett kapacitetsproblem som nu är åtgärdat.

För mer information om konserten, besök berwaldhallen.se

För pressinformation, kontakta