Artisterna klara för Svensktoppens 60-årsfirande med Radiosymfonikerna

Svensktoppen är radioprogrammet som har försett Sveriges Radios lyssnare med de svenska hitsen sedan den allra första sändningen från Svärtinge Folkets hus i oktober 1962. I Berwaldhallen firas sextioårskalaset den 6–8 oktober, i en konsert där Sveriges Radios Symfoniorkester möter artisterna Petra Marklund, Peter Jöback, Cornelia Jakobs och Björn Dixgård. Dirigent är Erik Arvinder och programledare Carolina Norén.

Björn Dixgård, Cornelia Jakobs, Petra Marklund och Peter Jöback medverkar i Svensktoppens 60-årsfirande i Berwaldhallen i oktober.

– Det här kommer att bli en hejdundrande fest som vi självklart vill uppleva med alla våra lyssnare! Jag får gåshud av bara tanken på att få höra våra klassiska Svensktoppshits bli framförda på det här sättet och med de här artisterna. Det här är inte vilken konsert som helst - det här är julafton för alla Svensktoppsälskare! säger Carolina Norén, programledare för Svensktoppen.

– Nu kan vi presentera fyra riktiga tungviktare ur Svensktoppens historia till jubileumshelgen i Berwaldhallen i oktober. Mötet mellan artisterna och Sveriges Radios Symfoniorkester lär bli något att minnas länge. Det är så kul att ett radioprogram med sextio år på nacken kan spegla den musik som älskas av svenska folket just nu! säger Gerd Björnung, programchef för evenemang i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen.

Låtarna i konserten blir ett urval av välkända låtar från Svensktoppens långa historia. På programmet står bland annat Strövtåg i hembygden, Händerna mot himlen, Guldet blev till sand, Hold me closer och Håll mitt hjärta.

Musiken som spelats i Svensktoppen i sextio år är ett stort populärmusikalisk arv som gått rakt in i den svenska folksjälen. Konserten i Berwaldhallen blir en härlig kavalkad av de låtarna, säger Erik Arvinder, dirigent och musikarrangör samt bandmedlem i tv-programmet ”Så mycket bättre” - som också medverkar som kompband under konserterna, tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Svensktoppen är Sveriges största och äldsta listprogram och har sänts i Sveriges Radio sedan 1962. Listan består av de tio populäraste låtarna i Sverige just nu. Carolina Norén har varit programledare sen 2007 och är därmed den programledare som haft uppdraget näst längst, efter Kent Finell.

Om artisterna

Björn Dixgård är en av medlemmarna i det svenska succébandet Mando Diao som debuterade i 2002 med albumet ”Bring ’Em In’”. Sedan dess har bandet släppt ett flertal album, bland annat Give Me Fire som innehöll den internationella hiten Dance With Somebody, skriven av bland annat Björn. Han var även med och skrev Strövtåg i Hembydgen på albumet ”Infruset”. Idag är det den låt som har fått flest förstaplatsveckor på svensktoppen genom tiderna, med 86 veckor. Nyligen var bandet på en slutsåld turné i Sverige, och i sommar väntar festivaler runt om i världen. ”Strövtåg i hembygden” är den enda låt i Svensktoppens historia som blivit utsedd till ”Årets Svensktoppsmelodi” tre år i rad. (2013, 2014, 2015). Totalt blev det 167 veckor.

Peter Jöback är en av vår tids största svenska artister. Under 40 år i musikens tjänst har han skapat musik som följer oss genom livet, med klassiker som bl.a "Stockholm i natt", "Higher", ”Han är med mig nu”, "Guldet blev till sand" och succéalbumet "Jag kommer hem igen till jul". Hans många samarbeten inkluderar bl.a Sia, Annika Norlin och Eva Dahlgren. Peter har gjort bejublade roller på de största musikteaterscenerna runt om i världen, inte minst i den ikoniska titelrollen i Fantomen på Operan både i London och på Broadway, skapat sina egna shower, gett liv till Disneyröster, och vunnit Guldbaggens publikenspris för sin julfilm. Med ”Guldet blev till sand” skrev Peter Svensktoppshistoria genom att 1999 passera 100 veckors-gränsen, totalt blev det 110 veckor på listan.

Petra Marklunds musik har i över ett decennium fyllt dansgolv, konserthus och våra finaste sommarscener. Karriären började tidigt 00-tal under namnet September och då främst utanför Sverige när La La La (Never Give It Up), Satellites, Cry For You och Can’t Get Over blev stora internationella dansgolvshits. I Sverige prisades hon med en Grammis för ”Årets Dans” 2005 (In Orbit). Hon  var med i den första omgången av "Så Mycket Bättre". Tolkningarna av Petters Mikrofonkåt och Eldkvarns Kärlekens tunga banade väg för en karriär på svenska och idag är hon en av Sveriges mest folkkära artister, synnerligen förankrad i det inhemska medvetandet och i den svenska folksjälen. Petra fick sin allra största framgång på Svensktoppen med ”Händerna mot himlen” som gick in på listan under 2012, ett år som skriver in sig i Svensktoppshistorien som det år som producerade flest långkörare på listan. "Händerna mot Himlen" blev kvar på listan i totalt 69 veckor.

Cornelia Jakobs har efter sin entré i Melodifestivalen med låten “Hold Me Closer” tagit hela Sverige med storm. Cornelia är konstnärssjälen som släppt sin musik independent sedan 2018 – låtar som hon själv kallar för “dynamisk känslo-svallande live-musik”. Nu tar hon nästa steg. Med flera släpp inplanerade under året och med en drömsk stämma som har förmåga att flytta berg såväl som smälta hjärtan finns det inget annat att säga än att framgångssagan som stavas Cornelia Jakobs bara har börjat. ”Hold me closer” går rakt in på Svensktoppens förstaplats i mars 2022 och blir också under året den första artisten att uppnå maxpoängen 200 som etta.

För mer information och biljetter, besök berwaldhallen.se
För pressinformation, kontakta