Banbrytande saxofonkvartett gästar Radiokören i beställningsverket '72 Angels'

”En lång, intensiv bön, full av lidelse och hopp” -  så beskriver den tonsättaren Lera Auerbach sitt verk 72 Angels för kör och saxofonkvartett. Verket är en sambeställning från några av de främsta körerna i Europa, däribland Radiokören och dirigent Peter Dijkstra som lördagen den 20 januari framför det för första gången i Sverige tillsammans med världsberömda The Raschèr Saxophone Quartet. Lera Auerbach, som nu befinner sig i Stockholm, är en av dagens internationellt mest eftersökta tonsättare.

Lera Auerbach & The Raschèr Saxophone Quartet. Foto: Nora Feller / Felix Broede.

Änglalika varelser, andliga väsen och högre energier är gemensamma teman som genomsyrar många trossystem i den mänskliga historien. Parallellt med de änglafigurer som delas av kristendomen, islam och judendomen finns buddismens och hinduismens Devas och Apsara för att nämna några. Avsikten med verket 72 Angels är att betona det  vi människor har gemensamt och som förenar oss oavsett kultur eller religion.

- Klangen från saxofonkvartetten är gränslös i sin färg och sitt uttryck. Den innehåller en uråldrig, rå kraft; den åkallar odjurens vildhet; den imiterar kraftfulla trumpeter, en kyrkorgel eller en mystisk glasharmonika. Saxofonen kan blanda sig med kören eller sticka ut från körklangen. Min önskan är att varje åhörare och musiker gör sin egen personliga tolkning av 72 Angels, säger Lera Auerbach.

Lera Auerbach är en rysk-amerikansk kompositör, född i Sovjet 1973. Hon är idag en av de mest spännande och eftersökta tonsättarna och har publicerat mer än 100 verk för orkester, opera och balett, såväl som körmusik och kammarmusikaliska verk. Lera Auerbach kommer att närvara vid konserten i Stockholm. The Raschèr Saxophone Quartet är riktiga stjärnor på den kammarmusikaliska scenen och har fått musik specialkomponerad till sig av de största nu levande kompositörerna. Sedan starten 1969 har de varit förebilder för många andra instrumentalensembler.

72 Änglar
Radiokören
The Raschèr Saxophone Quartet
Dirigent Peter Dijkstra