Beethoven och Sjostakovitj live från publiktom Berwaldhallen på fredag

Konsertmästare Malin Broman leder stråkmusiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester i en livesändning från Berwaldhallen på fredag kl 19, i P2 och med bild via Berwaldhallen Play. I kammarmusikaliska verk av Beethoven, Sjostakovitj och Gubajdulina, som utnyttjar det lilla formatets möjligheter, framträder orkesterns stråkmusiker och medlemmar ur Radiokören i en publiktom Berwaldhallen.

Malin Broman leder Sveriges Radios Symfoniorkester. Foto: Mattias Ahlm / SR

I ett konsertprogram för den rådande världssituationen spelar Radiosymfonikernas stråkmusiker Beethovens kvartett med smeknamnet ”Serioso”. Det är ett intensivt, experimentellt och ibland överraskande stycke som slutar i en ögonblicksbild av ren glädje. Därefter ett koralpreludium av J S Bach, skrivet för orgel men här sjunget av medlemmar ur Radiokören. Preludiet var kanske Bachs sista verk, och det är också utifrån det som Sofija Gubajdulina skrivit sin musikaliska meditation, som orkestern spelar.

Slutligen, Sjostakovitjs åttonde stråkkvartett - här arrangerad för orkester av Rudolf Barshai – i vilken kompositören funderar över sin egen dödlighet. Musiken är så tragisk och kraftfull att Sjostakovitj själv erkände att tårarna flödade medan han skrev det.

- Det känns högtidligt att i dessa tider, när så många orkestrar inte kan musicera tillsammans, få möjlighet att skapa levande musik. Det blir en konsert för eftertanke och allvar – och så får vi dessutom en sprudlande Beethoven, säger Malin Broman, som leder Radiosymfonikernas stråkmusiker i konserten.

- Vi är glada att sändningarna från Berwaldhallen de senaste veckorna fått ett starkt gensvar. Det visar sig att den levande musiken gör skillnad för många människor. Som en del av public service är det viktigt för oss att fortsätta skapa musik i Sveriges Radios konserthus, med Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Radiokören arbetar denna vecka med en nyinspelning av svensk körlyrik för Sveriges Radio P2 och orkesterns blåsmusiker spelar tidigare ej inspelad musik för kommande radioprogram. Extra säkerhetsåtgärder för musikernas hälsa är vidtagna vid alla sammankomster. Konserten i Berwaldhallen framförs utan publik i salen.

BEETHOVEN, SJOSTAKOVITJ & GUBAJDULINA
Direktsändning från Berwaldhallen, fredag 17/4 kl 19
Sveriges Radio P2 & Berwaldhallen Play (berwaldhallen.se/play)

Stråkmusiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester