Bowie in Berlin – David Bowie hyllas på Berwaldhallen

David Bowie hyllas på Berwaldhallen den 1:a och 2:a december i en konsert med Magnus Carlson, Jennie Abrahamson, Moto Boy och Sveriges Radios Symfoniorkester. Initiativtagare, dirigent och arrangör är Hans Ek. Konserten kommer att innehålla låtar från Bowies Berlintrilogi, där albumen LowHeroes och Lodger ingår. Bowie själv beskrev dem som sitt musikaliska DNA.

Under åren 1976 – 78 bodde David Bowie i Berlin, där han delade lägenhet med artisten Iggy Pop på Hauptstrasse 155. Det var under denna period som de tre skivorna i det som kom att kallas ’Berlintrilogin’ kom till.

- De här skivorna innehåller så oändligt mycket. Stora popklassiker varvat med avantgardistisk konstmusik. Det gör att det lämpar sig exceptionellt väl för symfoniorkester. Det är gränsöverskridande och spännande. Det kommer att bli mäktiga konserter! säger Magnus Carlson.

Bowies Berlintrilogi är en milstolpe i den moderna musiken. Blandningen av avantgarde och popmusik är fortfarande oöverträffad och det är på tiden att den får en plats i orkesterrepertoaren, säger Hans Ek.

Om de medverkande
Magnus Carlson är älskad sångare i bandet Weeping Willows, som i år firar 20-årsjubileum, och medverkar i årets upplaga av TV-programmet ”Så mycket bättre”.

Jennie Abrahamson är sångerska och multiinstrumentalist och har turnerat världen över, senast efter kritikerhyllade albumet "Gemini Gemini" (2014). I höst är hon aktuell med nytt eget material.

Artisten Moto Boy har släppt flera kritikerrosade skivor och har turnerat med band som The Ark och The Cardigans. I vår är han aktuell med ny musik.

Sveriges Radios Symfoniorkester har på senare år gjort många bejublade konserter under ledning av Hans Ek.

Biljetterna till konserten finns till försäljning på berwaldhallen.se. Konserten är ett samarbete med Göteborgssymfonikerna.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta

Sveriges Radio

Taggar: