Brian Eno porträtteras av Sveriges Radios Symfoniorkester, Moto Boy och Hans Ek

Han har samarbetat med världsartister som U2, David Bowie och Coldplay. Brian Eno är den legendariska musikern, producenten, innovatören och multikonstnären, känd för sitt stora inflytande över den elektroniska musiken och som en av skaparna av ambientgenren. Dirigenten och arrangören Hans Ek, med ett stort antal succékonserter i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen, är tillbaka med symfoniska arrangemang som låter Brian Enos elektroniska ljudlandskap tolkas av Sveriges Radios Symfoniorkester och Moto Boy, den 7 & 8 oktober.

Hans Ek och Moto Boy porträtterar Brian Eno tillsammans med Sveriges Radios Symoniorkester.

Producent, låtskrivare, curator, artist. Brian Eno rör sig sömlöst mellan uppdragen. Lika smidigt förflyttar han sig mellan genrer. Experimentell konstmusik, videoinstallationer och ren popmusik existerar sida vid sida i hans musikaliska universum. Dirigenten Hans Ek har haft ett starkt förhållande till den brittiske musikern sedan tonåren:

– Jag fick upp ögonen för hans album Music for Airports samt hans samarbeten med David Bowie och Talking Heads i slutet på 1970-talet och har följt honom i massa olika sammanhang sedan dess, berättar Ek.

Ursprungligen blev Brian Eno känd som keyboardist i det brittiska bandet Roxy Music. På senare tid har han blivit en av förgrundsgestalterna för musikgenren ambient, stilla atmosfäriska ljudlandskap utan rytm.

– Jag vill fånga Brian Enos särart som musiker och konserten kommer att präglas av hans mångfald, men ambientmusiken får ganska stor plats.

För Sveriges Radios Symfoniorkester har Hans Ek arrangerat tre remixer, i vilka publiken får färdas genom Brian Enos olika uttryck.

–   I konsertens alla tre delar rör vi oss mellan musiklandskap som ibland är väldigt instrumentala och konstmusikorienterade till delar som mer hör hemma i popvärlden.

Konsertens första del innehåller musik från Enos samarbeten med Harold Budd, Cluster samt David Byrne. Där ingår bland annat ett par låtar av Kraftwerk och Tangerine Dream, två band som inspirerade och formade Brian Enos tonspråk under 1970-talet. I andra delen möter vi musik  ur Berlintrilogin, Brian Enos samarbete med David Bowie på 1970-talet, samt ambientklassiker som Apollo och Music for Airports. Konsertens sista del har visst fokus på det Brian Eno har producerat tillsammans med U2 och Coldplay.

Hans Ek har funderat över Brian Enos ambivalenta förhållningssätt till artistmyten. Inte sällan har han backat arenapopstjärnorna i deras produktioner, men han har också fokuserat helt på instrumentala uttryck i andra produktioner.

– Det är en förändring av hierarkierna i demokratisk riktning. I popvärlden är det ett sådant enormt fokus på artisten, men i arbetet med en symfoniorkester är det väldigt intressant att arbeta jämställt med uttrycken.

Läs mer på berwaldhallen.se
För mer info och intervjuförfrågningar, kontakta