DET KLASSISKA MUSIKLIVET SAMLAS I RIKSTING

Den 26 maj arrangerar Sveriges Radio Berwaldhallen ett Riksting för den västerländska konstmusiken tillsammans med Svensk Scenkonst, Statens musikverk och Kungliga Musikaliska akademien. Den västerländska konstmusiken har varit en central del av vår kultur i närmare tusen år. Hur speglas detta i de kultur- och utbildning­spolitiska besluten idag? Vilken roll har konstmusiken i skolan, musikutbild­ningarna och medierna?

Sveriges Radios Symfoniorkester, Daniel Harding chefsdirigent. Fotograf: Magnus Laupa

Rikstingets arrangörer noterar en kunskapsbrist om västerländsk konstmusik (i dagligt tal klassisk musik) och att konstformen får en alltmer undanskymd plats i det offentliga samtalet. Medierna rapporterar väldigt lite om det som försiggår inom konstmusiklivet och inom politiken saknas förståelse för konstmusikens och andra konstformers avgörande betydelse för ett välfungerande samhälle.

-  Rikstinget syftar till att samla alla konstmusikens aktörer, politiker och medier till ett samtal om den västerländska konstmusikens betydelse för samhälle och mänsklig utveckling. Intresset för konstmusiken är starkt och brett – för många är klassisk musik meningen med livet – men vi ser stora brister i skolans musikundervisning och mediernas spegling av konsmusiklivet. Med Rikstinget vill vi skapa debatt om hur vi kan öka kunskapen om den västerländska konstmusiken och trygga återväxten bland musiker och publik, säger Helena Wessman, konserthuschef Berwaldhallen.

Under Rikstinget kommer konstmusikens plats i skolan att diskuteras, dess betydelse för människors utveckling och välbefinnande tillsammans med en färsk undersökning som bland annat visar att en femtedel av svenskarna har gått på en klassisk konsert eller opera under det senaste året. En liten uppgång har skett bland äldre, men intresset bland unga som vill lära sig spela orkesterinstrument minskar. Färre söker till högre musikutbildning och kvaliteten bland de sökande upplevs sämre.

Undersökningen visar att mediernas krympande redaktionella resurser har inneburit att bevakningen och kunskapen om den västerländska konstmusiken har minskat.

Riksting 26 maj 2016
Sveriges Radio, Studio 2 kl 10-17
Moderator Sven Kristersson, professor
Medverkande:
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Helena Wessman, konserthuschef Berwaldhallen
Cecilia Nebel, journalist
Representanter från Adolf Fredriks musikklasser, Musikkonservatoriet Falun, musiklärare i grundskolan och estetiska gymnasier
Marshall Marcus, El Sistema Europe
Töres Theorell, professor emeritus Stressforskningsinstitutet, Stockholms Universitet
Erik Wallrup, skribent och författare
Radiokören
Paneldebatt ”Varför får den västerländska konstmusiken inte större genomslag i politiken och media när intresset och behovet finns”

Deltagare: Christer Nylander (L), Niclas Malmberg (MP), Marie Louise Rönnmark (S), Björn Wiman (DN), Lisa Irenius (SvD), Ella Petersson (SVT), Mattias Hermansson (SR).

Mer information: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3991&artikel=6422120

Klassisk musik definieras här som västerländsk konstmusik både äldre och samtida, i konsert- eller operaform, som utövas eller konsumeras vi olika kanaler i samhället.
Rapporten utgår från befintliga kulturvaneundersökningar och institutioners samt myndigheters olika rapporter. En diskussionsrapport som ger en överblick över vissa centrala statistiska fakta gällande intresse för klassisk musik, musikämnets utveckling inom skolan och reflektioner från tunga medieföreträdare. Rapportförfattare: Cecilia Nebel, frilansjournalist, april 2016

För mer information och beställning av biljetter/bilder kontakta Inger Söderholm,tf pressansvarig Berwaldhallen, tel. 0709-969599. inger.soderholm@sr.se

Berwaldhallen är Sveriges Radios och hela Sveriges konserthus och hemvist för Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. All musik som skapas här kan upplevas både direkt på plats och i våra radiosändningar. Som en del av public service ska Berwaldhallen säkerställa att ett levande musikutbud av högsta kvalitet når ut i hela landet, oberoende av politiska och kommersiella intressen.

Taggar: