Disco, spoken word och en jubilerande världscellist i Berwaldhallen

November bjuder på mångfald i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen: Disco, sing along, spoken word, den jubilerande världscellisten Torleif Thedéen och musiken till den klassiska julbaletten Nötknäpparen.

DISCO INFERNO, världscellisten Torleif Thedéen, poeten Sara Nazari och sångerskan Mona Masrour intar Berwaldhallen i november.

Datum, tider och medverkande längre ner. För pressackreditering till konserterna, kontakta karl.thorson@sverigesradio.se

När Radiosymfonikerna under Hans Eks ledning redan denna vecka tar sig an några av 1970-talets absolut bästa discolåtar blir det en kväll med glitter, glam och färgsprakande artister som Andreas Lundstedt, Lina Hedlund och LaGaylia Frazier.

Stjärncellisten Torleif Thedéens sextioårsdag firas i Berwaldhallen när han är solist i Sjostakovitjs andra cellokonsert, ett verk som 1966 fick sitt uruppförande på tonsättarens egen 60-årsdag. Konserten med Radiosymfonikerna och dirigent Ingo Metzmacher kröns med Anton Bruckners undersköna fjärde symfoni, den romantiska, med sitt karakteristiska och förtrollande horntema.

Två fina tillfällen att sjunga med i musiken ges under november. De yngre barnen får, tillsammans med musiker och barn från Adolf Fredriks musikklasser, sjunga om årets alla härliga årstider. För en något äldre och inte minst körsjungande publik är 150-årsjubilerande Alfvéns körmusik högst levande. Nu hyllas hans gärning i en sing along-konsert med Radiokören och nyskrivna arrangemang på hans körmelodier.

Vad händer när unga poeter som lever och verkar i dag möter musikhistoriens stora kompositörer? Det är vad konserten Poetic (R)evolution utforskar, i regi av Nachla Libre. Spoken word-poeten Sara Nazari, rapparen Robin Nazari och r’n’b-sångerskan Mona Masrour får denna gång sällskap på scenen av poeten Nawroz Zakholy – och förstås Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Jonas Nydesjö.

Frågan är om någon tonsättare har skrivit fler medryckande melodier än Tjajkovskij? I baletten Nötknäpparen radas hitsen upp på ett pärlband, med bland annat Blommornas vals och Sockerfens dans. Sveriges Radios Symfoniorkester leds av Anna Rakitina.

KONSERTER I NOVEMBER

10–12 november, konserttider på berwaldhallen.se
DISCO INFERNO

Ett besök i diskotekens och dansglädjens 1970-tal tillsammans med Hans Ek och Radiosymfonikerna.
Hans Ek

Andreas Lundstedt solist
Lina Hedlund solist
LaGaylia Frazier solist

13 november kl 13 & 15
SING ALONG FÖR STORA OCH SMÅ

Stäm upp i kända och omtyckta barnvisor tillsammans med barn från Adolf Fredriks musikklasser och allsångsledaren Johan Pejler.
Adolf Fredriks Musikklasser i Farsta
Jonatan Lönnqvist körledare
Johan Pejler allsångsledare
Bengt Eklund piano

Julia Kretz-Larsson violin
Mats Wallin klarinett

17-18 november kl 19
TORLEIF THEDÉEN I SJOSTAKOVITJS ANDRA CELLOKONSERT
Stjärncellisten Torleif Thedéen möter Radiosymfonikerna och dirigenten Ingo Metzmacher i Sjostakovitjs andra cellokonsert. Dessutom Bruckners lyriska fjärde symfoni.
Ingo Metzmacher

Torleif Thedéen cello

DMITRIJ SJOSTAKOVITJ: Cellokonsert nr 2 G-dur
ANTON  BRUCKNER: Symfoni nr 4 Ess-dur, ”Den romantiska”

19 november kl 15
HUGO ALFVÉN 150 ÅR SING ALONG
Radiokören och körsverige i en Sing along-konsert med nyskrivna arrangemang av Hugo Alfvéns musik. Konserten direktsänds på Berwaldhallen Play.
Radiokören
Maria Goundorina dirigent
Eva Wedin  instuderare

Presentatör Fredrik Wetterqvist

24 & 26 november kl 18
POETIC (R)EVOLUTION
Unga poeter är tillbaka i Berwaldhallen för ett gränsöverskridande möte med Sveriges Radios Symfoniorkester.
Jonas Nydesjö
Nachla Libre regissör

Mona Masrour sångare
Sara Nazari spoken word-poet
Robin Nazari artist, skådespelare

Nawroz Zakholy  poet

30 november & 1 december kl 18
NÖTKNÄPPAREN
Det unga stjärnskottet Anna Rakitina leder Radiosymfonikerna i musik från Tjajkovskijs omåttligt populära Nötknäpparen.
Anna Rakitina
dirigent

ELENA LANGER: Figaro gets a divorce (svit)
PJOTR TJAJKOVSKIJ: Nötknäpparen svit + Pas de deux

Alla konserter i Berwaldhallen sänds i Sveriges Radio P2, med några undantag.
Läs mer om konserterna på berwaldhallen.se