El Sistema Stockholm har startat i Berwaldhallen

380 barn i Husby och Skärholmen mötte i onsdags Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen i närvaro av Kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP) och Berwaldhallens chef Michael Tydén som gemensamt hälsade barn, föräldrar och pedagoger välkomna.

För två veckor sedan inleddes musikundervisningen El Sistema i Stockholm. I onsdags fick de 380 eleverna i åldrarna 5-7 år besöka Berwaldhallen tillsammans med hundratalet föräldrar och lärare. Barnen sjöng sånger och träffade Sveriges Radios Symfoniorkester vid en repetition av Gustav Mahlers tionde symfoni under chefsdirigenten Daniel Hardings ledning.

Foto: Alejandra Fernandez

- El Sistema handlar om så mycket mer än bara musikundervisning. Målet med El Sistema är att med musiken som verktyg lyfta barn i socialt utsatta områden. El Sistema är ett viktigt komplement till Kulturskolans verksamhet. Vi är så tacksamma att Radiosymfonikerna vill stödja detta viktiga arbete, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Vi är mycket glada över att välkomna barn och föräldrar från Husby och Bredäng till det nystartade El Sistema Stockholm. I dyningarna av den nyss avslutade Östersjöfestivalen, där fokus ligger på miljöfrågorna, är Berwaldhallen nu samarbetspartner i ännu ett viktigt projekt där musiken är en plattform för dialog och utveckling i samhället, säger Berwaldhallens chef Michael Tydén.

Fakta om El Sistema
El Sistema bygger på idén om att använda musiken som verktyg för social och kulturell utveckling. Upphovsmannen José Antonio Abreu belönades med Polarpriset 2009 för sina insatser med El Sistema.

El Sistema har i Sverige drivits med framgång av bland annat Kulturskolan i Göteborg där Göteborgssymfonikernas tidigare chefsdirigent Gustavo Dudamel, som själv vuxit upp med El Sistema, varit en viktig drivkraft. Gustavo Dudamel är en av stiftarna av El Sistema Sverige. El Sistema Stockholm drivs av Kulturförvaltningen i Stockholms stad.

Stockholms stads kulturnämnd fattade den 16 april 2013 beslut om att införa El Sistema i Stockholm. Närmare fem miljoner kronor avsätts årligen under en treårsperiod för verksamhet i Husby/Kista och Bredäng/Skärholmen där 200-240 barn i åldrarna 6-7 år samt 110 barn i förskolan nu har beretts plats. Barnen träffar sina pedagoger tre dagar i veckan. Satsningen sker i samarbete med Berwaldhallen/Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören.

Kommande möten mellan barnen och musikerna

• 20 november: Fem musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester besöker Bredäng.
  • 27 november: Fyra Radiokorister besöker Husby.
  • 18 maj 2014: ”Sida-vid-sida-konsert” med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester, Adolf  Fredriks Ungdomskör och El Sistema-barn i Berwaldhallen.

Bilder och ytterligare information:

Presskontakter
För Berwaldhallen,  Sveriges Radios Symfoniorkester, Michael Tydén och Daniel Harding:
Peter Smith
e-post: peter.smith@sverigesradio.se
tfn: 08-784 51 39
www.berwaldhallen.se

För Madeleine Sjöstedt:
Karl Rydå
e-post: karl.ryda@stockholm.se
tfn: 076-12 29 163

För El Sistema Stockholm, elever och pedagoger: