Ett musikaliskt kärleksbrev från Sveriges Radios Symfoniorkester

Idag publiceras en musikfilm i regi av Andrew Staples där Radiosymfonikerna spelar Wagners Siegfriedidyll – ett musikaliskt kärleksbrev från orkestern till publiken. Sveriges Radios Symfoniorkesters brass och slagverk står också i fokus i Berwaldhallen på fredag, i en konsert under ledning av dirigent Andreas Hanson som sänds i P2 och på Berwaldhallen Play.

Emmanuel Laville, oboist i Sveriges Radios Symfoniorkester, spelar med orkestern projicerad på fasaden bakom.

Andrew Staples film Siegfried Idyll är ett musikaliskt kärleksbrev från Radiosymfonikernas musiker till publiken, där Richard Wagners Siegfriedidyll – ursprungligen skriven av kompositören som en födelsedagspresent till sin hustru – framförs av orkestern under ledning av chefsdirigent Daniel Harding. Filmen är det tredje filmprojektet Berwaldhallen skapar tillsammans med Staples och Harding, efter Mozarts Don Giovanni, inspelad 2020, och den nyligen framförda Johannespassionen av Bach. Filmen finns att se på Berwaldhallen Play.

Själv beskriver Staples filmen som ”en spegling av den plågsamma längtan som finns i en kulturorganisation som saknar sin publik och söker överbrygga den ofrivilliga distansen. Vårt mål är att, under den tid då publikplatserna står tomma, föra publiken närmare musikerna. Närmare deras konst, skicklighet och passion.”

Hur klingar musiken från himlen? Sveriges Radios Symfoniorkesters bländande brass och slagverk står i fokus på fredag i en konsert där André Jolivets Fanfares pour Britannicus från 1946 möter Tôru Takemitsus drömskt poetiska Signals from heaven. Konserten kröns med Aaron Coplands fanfar skriven till 100-årsjubileet av Metropolitan Museum of Art och Richard Strauss sprudlande fanfar tillägnad Wienerfilharmonikerna – allt under ledning av dirigent Andreas Hanson. Samtidigt återpubliceras också en brasskonsert som spelades in i februari, ”A Requiem In Our Time”.

FREDAG 7/5 KL 19: SIGNALS FROM HEAVEN
Brass och slagverk ur Sveriges Radios Symfoniorkester

Andreas Hanson dirigent

TÔRU TAKEMITSU: Day Signal. Signals from heaven I