Festmusik och kontemplation när Berwaldhallen bjuder på en brittisk helafton

Fredagens livesända konsert i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play blir den första av tre konserter i rad där Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester framträder tillsammans. Den flerfaldigt prisbelönade dirigenten Andrew Manze och Radiosymfonikerna framför Ralph Vaughan Williams femte symfoni, ett orkesterverk som inbjuder till kontemplation och eftertanke. Tillsammans med Radiokören framför de också tre av Georg Friedrich Händels Kröningshymner - festlig och elegant högtidsmusik, passande för Manze som är en av de stora uttolkarna av tidig musik.

Andrew Manze leder Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören i en direktsändning från Berwaldhallen på fredag. Foto: Mattias Ahlm/SR.

Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester har inte musicerat tillsammans sedan början av april. Nu sammanför den Stockholmsbaserade dirigenten Andrew Manze dem i ett program med brittisk musik. Händels Kröningshymner beställdes till kröningen av Storbritanniens kung George II och musiken återspeglar det festliga och storslagna vid ett sådant tillfälle.

Från inledningens glädje och patriotiska stämning gör programmet ett tvärt kast mot det mer introspektiva. Radiosymfonikerna spelar Ralph Vaughan Williams femte symfoni, kanske kompositörens mest religiösa och kontemplativa symfoni. Den föregås av Radiokören som sjunger motetten ”Rest” av samme tonsättare, med de avslutande orden ”…with stillness that is almost Paradise”.

- Det här konsertprogrammet bjuder inte bara tvåhundra år av engelsk musik i ett nötskal – från Händel till Vaughan-Williams, det visar också på två kontrasterande sätt att förena människor genom musik. Händels ståtliga hymner utstrålar optimism och självförtroende, medan Vaughan Williams symfoni, som spelades första gången under andra världskrigets mörkaste dagar, hjälpte människor att återfinna en sedan länge bortglömd känsla av hopp, säger Andrew Manze, dirigent.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play på fredag den 29 maj kl 19. Information om de två efterföljande produktionerna den 5:e och 13:e juni, som avslutar konsertsäsongen, kommer i början på nästa vecka.

Andrew Manze är chefsdirigent för tyska NDR Radiophilharmonie i Hannover och har tidigare varit chefsdirigent för Helsingborgs symfoniorkester. Läs mer om Andrew Manze ->

VAUGHAN WILLIAMS FEMTE SYMFONI
Fredag 29 maj kl 19 i Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play, berwaldhallen.se/play
Sveriges Radios Symfoniorkester