Förklädd gud och stjärnsolister i specialsändning från Berwaldhallen

På lördag kl. 20 samsänder Sveriges Radio och SVT en konsert från Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen, utan publik, med bland andra violinisten Janine Jansen, sopranen Malin Byström och med Stina Ekblad som recitatör i Lars-Erik Larssons 80-årsjubilerande Förklädd gud.

Sopranen Malin Byström (Foto: Arne Hyckenberg), violinisten Janine Jansen (Foto: Mattias Ahlm/SR) och Stina Ekblad.

- Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen har en viktig roll som kulturskapare inom Public Service, och vi gör allt för att kunna hålla musiken levande. Janine Jansen, Malin Byström och Johan Dalene tillhör det absoluta toppskiktet bland artister på den klassiska musikscenen och det är en ynnest att vi på kort tid kunnat engagera dem för veckans konsert. Vi är också mycket glada över att Stina Ekblad medverkar i konserten, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Det älskade kör- och orkesterverket Förklädd gud beställdes av Sveriges Radio och uruppfördes den 1 april 1940, för exakt 80 år sedan. Då som nu med Sveriges Radios egen orkester och Radiokören under ledning av tonsättaren Lars-Erik Larsson själv. Texten är skriven av Hjalmar Gullberg som liksom Lars-Erik Larsson var anställd på Sveriges Radio. I konserten medverkar solisterna Hannah Husáhr, sopran och Jakob Högström, baryton samt Stina Ekblad, recitatör.

Programmet bjuder också på Konsert för två violiner av JS Bach med violinisterna Janine Jansen och Johan Dalene – som båda är inplanerade att spela i Berwaldhallen nästa säsong. Janine Jansen spelar även Adagiosatsen ur Max Bruchs Violinkonsert. Sopranen Malin Byström framför två arior ur Verdis Otello. Tobias Ringborg dirigerar Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester i konserten som sänds i Sveriges Radio P2 och i SVT2 kl 20 på lördag.

Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören är svenska folkets egna lyxiga och oumbärliga husband. Och kan inte du komma till konserten så får konserten komma hem till dig. På lördag bjuder Berwaldhallen och SVT på hjärtesmältande musik och ren världsklass, säger Ella Peterson, musikredaktör SVT.

Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören har de senaste veckorna givit konserter utan publik på plats. Musiken har ändå nått en stor publik över hela landet, genom direktsändningar i Sveriges Radio P2 och via bildstreaming på berwaldhallen.se/play. För de medverkande musikerna vidtas extra försiktighetsåtgärder. Båda ensemblerna framträder med färre musiker än vanligt för att kunna hålla avstånden på scenen.

Förklädd gud och stjärnsolister i Berwaldhallen
Lördag 4 april kl 20 i Sveriges Radio P2 och i SVT2
Sveriges Radios Symfoniorkester