Högaktuell opera och stjärnpianisten Yuja Wang till Östersjöfestivalen 2024

Esa-Pekka Salonen, stjärnpianisten Yuja Wang, Tallinns kammarorkester, Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester. Det är några av höjdpunkterna i programmet som tillkännages idag när biljetter till Östersjöfestivalen 2024 släpps. Med nio dagar, den 23–31 augusti, av konserter, samtal, workshops och konst tar festivalen avstamp i vår tids utmaningar och vill bringa framtidshopp. Årets program är inspirerat av visionärer som leder världen i nya riktningar och som får oss att lyfta blicken och se nya lösningar, att våga drömma och hjälpa oss att tro på att en bättre värld är möjlig.
Go to english version ->

Östersjöfestivalen 2024 inleds den 23:e augusti med en konsertversion av Modest Musorgskijs opera Chovansjtjina. Det är en verklighetsbaserad berättelse om en turbulent tid i rysk historia som starkt påminner om dagens situation i samma land, med dödliga politiska strider och visionsdrivna maktkamper. Chovansjtjina framförs av ett pärlband av operasolister, stor kör och den Finska radions symfoniorkester i ett gästspel från Helsingfors under ledning av Esa-Pekka Salonen.

– Det finns ingen annan opera, vars handling är som att läsa en dagstidning idag. Det känns mycket relevant att framföra Chovansjtjina nu. Vi kan rentav lära oss något från den, säger Esa-Pekka Salonen, dirigent och en av grundarna till Östersjöfestivalen.

På Ukrainas självständighetsdag den 24 augusti ges konserten Blicken mot Ukraina där medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester spelar sida vid sida med ukrainska musikerkollegor på Berwaldhallens scen under ledning av ukrainsk-brittiske dirigenten Maxim Rysanov och på programmet står en stor portion ukrainsk musik. I samarbete med Svenska institutet anordnas ett samtal om demokrati som tar avstamp i operan Chovansjtjina samt i dagens situation runt Östersjön och ska undersöka möjliga framtidsscenarier.

Den färgstarka superpianisten Yuja Wang och Esa-Pekka Salonen sammanstrålar den 26 augusti – två riktiga virtuoser. På programmet står Prokofievs första, ungdomliga pianokonsert och Sibelius energifyllda svit för orkester, Lemminkäinenlegender

I ett hisnande program i Tekniska museets nya ”Wisdome”, ett arkitektoniskt mästerverk i trä som nyligen tilldelades prestigefulla Kasper Salin-priset, tar Radiokören oss in i drömmarnas rike, den 30 augusti. Richard Strauss Der Abend inleder och musiken tar oss sedan vidare till olika nattliga världar: Märt-Matis Lills jojkinspirerade Dream Stream där körsångarnas röster drömlikt förvandlas och förvanskas elektroniskt, och Arnold Schönbergs Friede auf Erden där uttrycket spänner från det djupaste djupa till det mest upphöjt sköna.

Tallinns kammarorkester under ledning av Tõnu Kaljuste bjuder på minnen och vemod, den 29 aug. Av nyligen bortgångna Kaija Saariaho framför de Terra Memoria, ”tillägnad dem som lämnat oss”, och av Arvo Pärt spelas bland annat Cantus in Memoriam Benjamin Britten. Alisson Kruusmaa, vars musik ofta beskrivits som mild, skör och reflekterande, bidrar med ett nyskrivet verk. Men på scen finns även plats för sprittande glädje, som när Yena Choi sjunger arior av Haydns elev Marianna Martinez, och ämnet är ”Den första kärleken”.

Mats Larsson Gothes Symfoni nr 4 “Out of the mountain of despair, a stone of hope” uruppförs i en konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Marta Gardolinska på festivalens sista dag, den 31 augusti. Konserten fortsätter med den venezuelanska tonsättaren och pianisten Gabriela Monteros pianokonsert som lyfter fram både kända och okända sidor av latinamerikansk musik – och sist Beethovens sjunde symfoni.

Söndagen den 25 augusti infaller Östersjöfestivalens traditionsenliga familjedag för alla åldrar med öppet hus i Berwaldhallen. Här får den som vill prova på att spela instrument tillsammans med ungdomar från Kulturskolan El Sistema, träffa radioapan, pyssla och gå på tipsrunda om Östersjön. Barnradion och musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester bjuder på intima familjeföreställningar där sagoläsning vävs ihop med nyskriven kammarmusik av Per Egland.

Baltic Sea Festival Science Lab, festivalens nya initativ från 2023, återkommer 2024. Hur låter forskning om elektriska bakterier? Eller hållbar konsumtion? För andra året i rad skapar unga forskare och kompositörer verk som kombinerar Östersjörelaterad forskning som kretsar kring nya visioner och innovationer med specialkomponerad musik. Verken framförs tillsammans med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester.

– Årets Östersjöfestival fokuserar på drömmar och visioner för en hållbar framtid. Det genomsyrar det musikaliska programmet liksom festivalens övriga programutbud. I över tjugo år har Östersjöfestivalen varit en musikalisk plattform för samtal kring hållbarhet och miljö, det känns fantastiskt att fortsätta att utveckla detta forum, säger Emma Nyberg, projektledare för Östersjöfestivalen.

– Få andra institutioner har möjlighet att genomföra ett så innehållsrikt program som Östersjöfestivalen. Årets festival är inspirerad av musikaliska visionärer som leder världen i nya riktningar och som får oss att lyfta blicken och se nya lösningar, att våga drömma och hjälpa oss att tro på att en bättre värld är möjlig. I det vill festivalen i sig också vara en inspiration, säger Staffan Becker, konserthuschef i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen.

Läs mer om Östersjöfestivalen, programmet och dess samarbetspartners på balticseafestival.com. Biljetterna släpps den 25 april kl 12.
För pressinformation och ackreditering, kontakta