Hugo Alfvén firas med stor körfest i Berwaldhallen i november

Nu är biljetterna till årets körhändelse släppta! Kungl. Musikaliska Akademien, Sveriges Körförbund och Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen arrangerar gemensamt en sing along-konsert lördagen den 19 november där Sveriges alla körer och körsångare har möjlighet att medverka. Tillsammans med Radiokören bildas en jättekör som hyllar Hugo Alfvéns stora gärning som kördirigent och kompositör. Evenemanget är en heldag som inkluderar en repetition, tillsammans med Radiokören och ledd av Cecilia Rydinger samt den avslutande konserten i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen kl 15.

Repertoaren bjuder på både Alfvénklassiker och nytolkningar. Tonsättarna Anna-Karin Klockar, Robert Sund, Ulrika Emanuelsson, Karin Rehnqvist och Staffan Storm bidrar med nyskrivna arrangemang av Alfvéns körkompositioner som framförs under sing along-konserten. För körsångare ingår noter och fika under repetitionen i biljettpriset.

– Sing along-konserten med Radiokören blir en körupplevelse utöver det vanliga, säger Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademiens ständiga sekreterare. Genom sina många arrangemang och bearbetningar av folkvisor har Alfvén bevarat och lyft fram den svenska sångskatten.

– Hugo Alfvén är en gigant inom svenskt musikliv, med stor betydelse för alla körer. Det är klart vi ska fira hans 150-årsdag med en gigantisk kör bestående av sångare från hela landet. Jag hoppas att många körer nappar på den här möjligheten så att vi gemensamt kan lyfta Berwaldhallens tak med körsång den 19 november, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Om tillresta körer önskar få kontakt med körer i Stockholms stift för gemensamma projekt på domssöndagen den 20 november (dagen efter sing alongen) förmedlas kontakt via Sveriges Kyrkosångsförbund.

Sing along-konserten är ett samarbete mellan Kungl. Musikaliska Akademien, Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen, Sveriges Körförbund, Sveriges Kyrkosångsförbund, Alfvéngården, Hugo Alfvénfonden och Gehrmans Musikförlag.

Vid köp före 25 juni får du "boka tidigt"-rabatt på biljettpriset. Länk till biljettbokning för körer och individuella körsångare: https://www.berwaldhallen.se/konsert/hugo-alfven-150-ar-sing-along/