Hyllningar till Radiokören i amerikanska medier

Radiokören är just hemkommen från en turné till New York, där kören var inbjuden till den prestigefulla ”White Light Festival”. Festivalen anordnas av USA:s kanske främsta musikinstitution, The Lincoln Center for the Performing Arts. Recensionerna, i bland annat New York Times, var bländande och kören fick genast en återinbjudan.

Radiokören på Times Square och repetition inför a capella-konserten, november 2017. Foto: Karl Thorson

När Beethovens stora kör- och orkesterverk Missa Solemnis stod på programmet i Lincoln Centers ”David Geffen Hall” var konserten i det närmaste slutsåld, med 2400 personer i publiken. Radiokören, Svenska Kammarorkestern och solisterna Malin Christensson, Kristina Hammarström, Michael Weinius och Josef Wagner framförde verket under ledning av Thomas Dausgaard. Dagarna innan hade de framträtt med samma verk i Berwaldhallen i Stockholm och i Danmarks Radios konserthus i Köpenhamn.

”As part of Lincoln Center’s White Light Festival, the conductor Thomas Dausgaard led the excellent Swedish Chamber Orchestra, four fine vocal soloists and the impressive Swedish Radio Choir in Beethoven’s “Missa Solemnis.” […] I’ve never heard a more convincing performance by Mr. Dausgaard. All the participants excelled, especially the choir, an adventurous ensemble […]” Anthony Tomassini, New York Times

"The choir is the stuff of legend, and they met every expectation. […] Their soft singing was breathtaking, their coloratura brilliant, and in full cry they were overwhelming." – ZEAL, NYC

Radiokören gav också en egen a capella-konsert inom ramen för White Light Festival i den väldiga ”The Church of Saint Mary the Virgin”, bara några kvarter från Times Square på Manhattan. Ett tusental personer hade köpt biljetter till konserten som presenterade musik av bland andra Anders Hillborg, Sven-David Sandström och Alfred Schnittke.

”When the 32 voices of the Swedish Radio Choir finished Anders Hillborg’s Mouyayoum last night, I turned to a friend and whispered, “It must be a trick. Nobody can sing this way.”
”It was a vocal Volvo, a piece of perfect Swedish engineering.” – ConcertoNet.com

Direkt efter a capella-konserten fick Radiokören en återinbjudan till festivalen. Nästa konsert med Radiokören på hemmaplan äger rum i Berwaldhallen den 2 december, då dirigenten Martina Batic leder kören i adventskonserten ”Det är en ros utsprungen”.

För mer information om turnén och videoreportage från resan, besök radiokoren.se/turne
För pressinformation, kontakta