Ingvar Lidholm uppmärksammas stort i Berwaldhallen

Två konserter med musik signerad Ingvar Lidholm ges i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen denna vecka, för att uppmärksamma den svenske tonsättarens 100-årsjubileum. Dirigentnestorn Herbert Blomstedt, 94, leder Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert med några av Lidholms mest betydande orkesterverk på torsdag kl 19. Radiokören under ledning av dirigent Sofi Jeannin framför på lördag kl 15 ett program med hans banbrytande körkompositioner.

100-årsjubilerande tonsättaren Ingvar Lidholm och dirigenterna Sofi Jeannin och Herbert Blomstedt. Foto: Patrick Allen, Bertil S-son Åberg och Bo Söderström.

Ingvar Lidholm (1921-2017), en av Sveriges främsta tonsättare genom tiderna och känd som medlem i den radikala tonsättargruppen Måndagsgruppen, skulle ha fyllt 100 år 2021. Den legendariske dirigenten Herbert Blomstedt och Sveriges Radios Symfoniorkester porträtterar Ingvar Lidholm i en försenad jubileumskonsert, med bland annat tonsättarens Toccata e canto från 1944, Ritornell från 1955 och Poesis från 1963. Herbert Blomstedt presenterar själv de fyra verken från scenen. Konserten direktsänds i Sveriges Radio P2 och spelas in av SVT för senare sändning.

Den svenska, internationellt framgångsrika kördirigenten Sofi Jeannin gästar Radiokören i en konsert med Ingvar Lidholms stora körmusikskatt. Programmet spänner från epokgörande Laudi till den stjärnklara … a riveder le stelle. Tonsättaren Mattias Skölds födelsedagshyllning till Lidholm, Praise, kröner festprogrammet. Lidholm skrev banbrytande verk för just kör, i nära samarbete med Radiokören och dess mångårige chefsdirigent Eric Ericson. Konserten inleds med ett samtal mellan musikkritikern Camilla Lundberg, dirigenterna Herbert Blomstedt och Anders Eby samt sopranen Marie Alexis. Konserten spelas in för P2 och direktsänds på Berwaldhallen Play.

Ingvar Lidholm var en banbrytande tonsättare som hade en nära relation till både Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Hans körverk uppfattades till en början som mycket svårsjungna men har idag blivit riktiga klassiker som ofta framförs – inte minst tack vare Radiokören och dess mångårige ledare Eric Ericson som spred musiken över landet och världen. Att vi får återse Herbert Blomstedt i Berwaldhallen, som också samarbetade under lång tid med Ingvar Lidholm känns historiskt”, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

”Vi har valt ut fyra stycken ur Ingvar Lidholms orkesterrepertoar som är typiska för olika perioder. Han var mycket ombytlig, med ett nytt stycke kunde han ha en ny stil. Det är inte alla som vågar sig på det, men han hade en enorm fantasi”, säger Herbert Blomstedt, som dirigerar veckans konsert med Sveriges Radios Symfoniorkester.

På grund av rådande restriktioner är antalet platser starkt begränsade, ett antal biljetter finns ännu att köpa.

Torsdag 20 januari kl 19
BLOMSTEDT TOLKAR LIDHOLM
Sveriges Radios Symfoniorkester
Herbert Blomstedt, dirigent