Jacob Mühlrads omtalade ”Kaddish” livestreamas från Berwaldhallen

Radiokören uruppför Jacob Mühlrads omtalade verk - Konserten livestreamas med bild över berwaldhallen.se kl. 19 – Kungaparet och flera andra dignitärer i publiken

Radiokören repeterar inför lördagens konsert. Eva Dahlgren, Jacob Mühlrad och chefsdirigent Peter Dijkstra. Foto: Karl Thorson

Radiokörens konserter i Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus, på lördag den 14/10 har rönt ett mycket stort intresse. På programmet står Jacob Mühlrads nyskrivna verk ”Kaddish” som därmed får sitt uruppförande, med artisten Eva Dahlgren som solist i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Konserten sålde slut snabbt och när Jacob sommarpratade i P1 sattes en extra konsert in som också blev utsåld på kort tid. För de som inte har biljett kommer konserten direktsändas i P2, men även med bild över Berwaldhallens nya webbplats, berwaldhallen.se.

Tonsättaren Jacob Mühlrad mottog i januari i år Michael Bindefelds Stipendium till minne av Förintelsen, för att kunna komponera sitt verk ”Kaddish” till Radiokören. Verket bygger på Jacobs morfars berättelse om sina upplevelser i konscentrationslägren Bergen-Belsen och Auschwitz under andra världskriget. Jacob har fått stor uppmärksamhet i samband med stipendiet, men också efter sitt mycket uppskattade sommarprat i början av augusti.

På konsertprogrammet står även musik av J.S. Bach, Maija Einfelde och Ernst Krenek. Radiokören under ledning av sin chefsdirigent Peter Dijkstra är en av världens främsta ensembler och är också viktiga ambassadörer för svenskt musikliv i utlandet. Alldeles nyligen kom de hem från en bejublad turné i Japan med flera utsålda konserthus i Tokyo och Nagano. I november reser de till New York för att framträda i Lincoln Center, ett riktigt musik-Mecka, men även till Leksand.