Jazz och symfoniskt när Hans Ek och Radiosymfonikerna möter Iiro Rantala och Nils Wülker

Med albumet Go från 2020 satte den tyske jazztrumpetaren Nils Wülker punkt för en internationellt hyllad albumtrilogi. Nu möter han och den prisade finske jazzpianisten Iiro Rantala Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Hans Ek. På programmet i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen står kompositioner av Wülker och Rantala liksom musik av Bach, Leonard Bernstein och Esbjörn Svensson i nya arrangemang signerade Hans Ek. Konserten sänds i P2 och på Berwaldhallen Play.

Hans Ek, Nils Wülker och Iiro Rantala framträder i en symfonisk jazzkonsert med Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen. Foto: Mattias Ahlm, Axel Martens

- Redan som ung student inriktad på konstmusik kände jag att någonting skavde. Den musik som påverkar flest människor finns ofta i andra genrer än den klassiska. Det avgjorde saken: som dirigent och arrangör skulle jag få de två världarna, klassisk musik och populärmusik, att mötas, säger Hans Ek.

Det har han lyckats med i ett stort antal samarbeten – inte minst med Sveriges Radios Symfoniorkester under de senaste åren. I den här konserten utnyttjar Hans Ek symfoniorkestern med sin klangrikedom så att andra aspekter av musiken än de förväntade framträder. Låtarna av och med den tyske jazztrumpetaren Nils Wülker leder i Hans Eks arrangemang tankarna både mot amerikansk minimalism á la Philip Glass och mot andra konstmusikaliska riktningar.

Den finländske pianisten och kompositören Iiro Rantala har blivit en folkkär figur i Finland, bland annat genom sina lekfullt musikpedagogiska TV-program. Hans briljanta pianoteknik liknas ibland vid Oscar Petersons. Han vandrar sömlöst på sitt instrument mellan jazz, barock eller annan valfri musikstil. Det får vi höra honom göra under konserten i Berwaldhallen, när Esbjörn Svenssons Behind the Stars följs av musik ur Bachs Goldbergvariationer.

HANS EK MÖTER RANTALA & WÜLKER
Sänds i Sveriges Radio P2 den 14/2 kl 18.40 och den 19/2 kl 19.03 samt med bild på Berwaldhallen Play den 19/2 kl 19.
Sveriges Radios Symfoniorkester
Hans Ek dirigent
Nils Wülker trumpet
Iiro Rantala piano