Klassiska stjärnor, folkmusik och Radiokörens nye chefsdirigent från Berwaldhallen i september

September bjuder på stora musikaliska stunder från Berwaldhallen. Nu på fredag leder chefsdirigent Daniel Harding Sveriges Radios Symfoniorkester i ett program med Beethovens sexa, Pastoralsymfonin, och tre stycken för stråkorkester ur Lyrisk svit av Alban Berg. Säsongen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen fortsätter utan publik på plats men med sändningar i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play.

Daniel Harding med Sveriges Radios Symfoniorkester och Kaspars Putniņš, ny chefsdirigent för Radiokören. Foto: Arne Hyckenberg och Mattias Ahlm / SR

Septemberkonserterna fortsätter fredag den 11 september med Radiosymfonikerna som möter dirigenten och arrangören Hans Ek, folkmusikerna Magnus och Sophia Stinnerbom och Sébastien Dubé i en konsert där folkmusik och klassisk musik rör sig sida vid sida i ett dansant program. Radiokören möter sin nye chefsdirigent Kaspars Putniņš i deras första konsert tillsammans sedan han utnämndes, lördagen den 12 september. På programmet står musik av Arvo Pärt, György Ligeti, Sofija Gubajdulina och den lettiska kompositören Gundega Šmite.

- Det är med stor glädje och stolthet som vi välkomnar Kaspars Putniņš i hans första konsert som Radiokörens chefsdirigent. Ett samarbete vi alla ser fram emot och som kommer befästa Radiokörens internationella renommé och höga kvalitet. September är en härlig månad där vi även möter Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent Daniel Harding i två produktioner, den fantastiske violinisten Leonidas Kavakos och många fler. Varmt välkomna att ta del av allt detta via radio eller framför en skärm genom Berwaldhallen Play, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

- Jag kan fortfarande inte tro det, jag tvekade inte när jag fick frågan! Det här är ett drömjobb för en dirigent. Radiokören har en unik kombination av teknik och känsla. Deras förmåga att förmedla detaljer i musiken och hur de inspireras och engageras av varandra gör musicerandet med dem till en unik, underbar upplevelse, sade Kaspars Putniņš när han utnämndes till Radiokörens chefsdirigent i våras.

Senare i september gästas Sveriges Radios Symfoniorkester av världsviolinisten Leonidas Kavakos i Brahms violinkonsert och dirigenten Christian Karlsen leder orkestern i en konsert med violinisten Malin Broman som konsertmästare.

Konserterna sänds i Sveriges Radio P2 och visas med bild på Berwaldhallen Play. Vissa av konserterna har spelats in tidigare samma dag eller vecka, men sänds så som de spelades in live - och många direktsänds. Berwaldhallen Play har samma ljud som sändningen i P2 och därmed samma höga kvalitet.

KONSERTER FRÅN BERWALDHALLEN, SEPTEMBER 2020

FREDAG 4/9 KL 19: BEETHOVEN 250: PASTORALSYMFONIN
Hemlig kärlek och lockande naturskildringar med Radiosymfonikerna och chefsdirigent Daniel Harding.

Natalie Chee konsertmästare
Daniel Harding chefsdirigent
ALBAN BERG: Tre stycken ur Lyrisk svit
LUDWIG VAN BEETHOVEN: Symfoni nr 6 F-dur, Pastoralsymfonin

FREDAG 11/9 KL 19: MED RÖTTERNA PÅ DANSGOLVET
Från barocken till i dag spåras folkmusikens avtryck på den klassiska musiken.

Julia Kretz-Larsson konsertmästare
Hans Ek dirigent
Magnus Stinnerbom gitarr
Sophia Stinnerbom violin
Sébastien Dubé kontrabas

LÖRDAG 12/9 KL 18: RADIOKÖREN MÖTER KASPARS PUTNIŅŠ
Premiär för Radiokörens nya chefsdirigent med körverk om himmelskt och jordiskt ljus. Direktsändning.
Radiokören
Kaspars Putniņš
 chefsdirigent
Kristina Winiarski cello
Michael Engström celesta
Anders Haag slagverk

GYÖRGY LIGETI: Lux aeterna
SOFIJA GUBAJDULINA: Sonnengesang
ARVO PÄRT: Magnificat
ARVO PÄRT: Nunc dimittis
GUNDEGA ŠMITE: Light Seeking Light

FREDAG 18/9 KL 19: BRAHMS VIOLINKONSERT
Leonidas Kavakos i ett efterlängtat återbesök i Berwaldhallen. Direktsändning.
Malin Broman konsertmästare
Herrar ur Radiokören
Daniel Harding
 chefsdirigent
Leonidas Kavakos violin

JOHANNES BRAHMS: Violinkonsert D-dur
FRANZ SCHUBERT: Gesang der Geister über den Wassern
ANTONÍN DVOŘÁK: Symfoni nr 9 e-moll, Från nya världen

FREDAG 25/9 KL 19
Direktsändning.
Malin Broman konsertmästare
Medlemmar ur Radiokören
Christian Karlsen
 dirigent

Program meddelas senare.

Läs mer på berwaldhallen.se. Berwaldhallen Play sänds på berwaldhallen.se/play.