Konserthösten i Berwaldhallen drar igång med lyssnarnas önskemusik, Daniel Harding och Lisa Nilsson

Schubert, Schönberg och Messiaen står på programmet när Sveriges Radios Symfoniorkester, chefsdirigent Daniel Harding och världspianisten Kirill Gerstein på fredag inleder konsertsäsongen i Sveriges Radios konserthus, utan publik på plats men direkt i P2 och på Berwaldhallen Play. Fredagen därpå ges Lyssnarnas önskekonsert, där Radiokören och Radiosymfonikerna framför stycken som röstats fram av P2-programmet Klassisk morgons lyssnare. Lördag 29:e blir det storbandsjazz med Nils Landgren och Lisa Nilsson som backas upp av några av Sveriges mest namnkunniga jazzmusiker. Söndagen den 30 augusti ger Sveriges Radios Symfoniorkester en barnföreställning med HC Andersens ”Den fula ankungen” på Berwaldhallen Play.

Kirill Gerstein, Daniel Harding och LIsa Nilsson medverkar när Berwaldhallen ger sina första konserter för säsongen, i P2 och på Berwaldhallen Play.

- Redan under höstens första veckor kan vi visa på spännvidden i det vi kan göra i Berwaldhallen. Det gläder mig särskilt att vi får välkomna chefsdirigent Daniel Harding tillbaka direkt efter sommaruppehållet i ytterligare ett spännande konsertprogram den 21 augusti. Veckan därpå tre konserter med helt olika innehåll. Allt tillgängligt för alla ta del av i radio och på Berwaldhallen Play, helt enkelt public service i sin finaste form, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Klassisk morgon i P2:s lyssnare har under sommaren röstat fram innehållet i Önskekonserten den 28 augusti, totalt inkom 11.889 röster. Musiken framförs av Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören. Tre av verken är delar ur solokonserter som framförs av musiker i orkestern: Andreas Sundén, klarinett, Anders Jonhäll, flöjt och Per Öman, violin. Kvällens dirigenter är Tobias Ringborg och Karin Oldgren.

- Utan att avslöja för mycket så kan jag säga att vi kommer att få en mycket omväxlande konsert. Det har varit oerhört spännande att följa omröstningen och resultatet var absolut inte givet. Jag ser verkligen fram emot att få presentera konserten som lyssnarna nu har satt samman, säger Pernilla Eskilsdotter, programledare för Klassisk morgon i P2 och värd för den direktsända Önskekonserten.

Sändningstider och mer information om Berwaldhallens konserter i augusti:

Fredag 21/8 kl. 19.00  SCHUBERT, SCHÖNBERG & MESSIAEN
Olivier Messiaen: Et exspecto resurrectionem mortuorum
Arnold Schönberg: Pianokonsert
Franz Schubert: Symfoni nr 3
Med Sveriges Radios Symfoniorkester och Kirill Gerstein, piano.
Dirigent: Daniel Harding.
Sänds direkt i P2 och på Berwaldhallen Play.

Fredag 28/8 kl. 19.00 LYSSNARNAS ÖNSKEKONSERT
Radiokören och
Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Tobias Ringborg och Karin Oldgren.
Programledare: Pernilla Eskilsdotter, Klassisk morgon i P2
Sänds direkt i P2 och på Berwaldhallen Play.

Lördag 29/8 kl. 19.00 NILS LANDGREN & LISA NILSSON
Storbandsjazz med Nils Landgren, trombon, Lisa Nilsson, sång och musiker ur den svenska jazzeliten. Sänds i P2 och på Berwaldhallen Play. Konserten sänds även i P4 Live den 11 september kl. 19.06 – 20.00.

Söndag 30/8 kl. 11.00: DEN FULA ANKUNGEN
HC Andersens saga med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Jonas Nydesjö, som också skrivit musiken.
Sänds på Berwaldhallen Play.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta
Maria Edlund, maria.edlund@sverigesradio.se