Livestream och direktsänding från Peter Dijkstras final med Radiokören

Peter Dijkstra är den av Radiokörens chefsdirigenter som innehaft sin position längst, näst dirigentnestorn Eric Ericson. Nu har tidpunkten kommit då han stiger åt sidan från sitt 11-åriga uppdrag – år som inneburit en stor utveckling för kören och burit med sig en lång rad framgångar, även internationellt.

Peter Dijkstra, Radiokörens chefsdirigent sedan 2007. Foto: Arne Hyckenberg

På programmet under Dijkstras sista konserter står Frank Martins ”Trolldrycken” – en musikalisk tolkning av legenden om Tristan och Isolde, helt annorlunda än Wagners. Peter Dijkstra själv beskriver verket som ett ”medeltida drömspel”.

-          Det är ett mänskligt oratorium, en intim och känslosam saga om liv och död. Det har länge varit en dröm för mig att få göra verket och det blir ett fantastiskt tillfälle för Radiokören att briljera, säger Peter Dijkstra.

-          Jag har lärt mig otroligt mycket om musik under dessa år och om hur man tar hand om en ensemble som är på en så pass hög nivå och att försöka behålla den nivån, eller kanske höja den, fortsätter Dijkstra.

I verket medverkar även Johanna Winkel, sopran, Marcel Reijans, tenor, Love Derwinger, piano samt stråkar ur Radiosymfonikerna. Konserten ikväll, den 1 juni kl, direktsänds i P2 och livestreamas med bild över berwaldhallen.se