Luciamorgon, julstämning och symfonisk prakt i Berwaldhallen i december

December i omställningens år 2020 innebär digitala och radiosända konserter från Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Sveriges Radios Symfoniorkester möter sin tidigare chefsdirigent Manfred Honeck och den tyska dirigenten Anja Bihlmaier i två symfoniska program. Radiokören bjuder på en stämningsfull luciamorgon och Berwaldhallens traditionella julkonsert bjuder på gnistrande julmusik. Dessutom kommer Niklas och Radioapan tillbaka på Berwaldhallen Play.

Tove Nilsson i Radiokören som Lucia och Manfred Honeck, tidigare chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester.
Foto: Karl Thorson / Felix Broede

Det blir ett kärt återseende för Sveriges Radios Symfoniorkester när tidigare chefsdirigenten Manfred Honeck gästar Berwaldhallen i december. Han har en alldeles speciell plats i orkesterns hjärta. Att Radiokören bjuder in till luciamorgon är också något att se fram emot - i år är det viktigt med traditioner. Musiken är en allt viktigare livsnerv i dessa tider för den växande publik som följer våra konserter varje vecka i Sveriges Radio och på Berwaldhallen Play, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

KONSERTER I BERWALDHALLEN I DECEMBER
SÄNDS I P2 OCH PÅ BERWALDHALLEN PLAY
Konserterna finns även tillgängliga i efterhand.

FREDAG 4 DECEMBER kl 19: Sjostakovitjs nionde symfoni
Muntra melodier och svidande samhällskritik med den tyska dirigenten Anja Bihlmaier.

Anja Bihlmaier dirigent
Bengt Rosengren oboe
Lisa Viguier Vallgårda harpa

Efter att ha besegrat Nazityskland förväntade sig Sovjetregeringen ett mäktigt hyllningsverk av Dmitrij Sjostakovitj. I stället fick de syrlig och bitande samhällskritik dold under ett vid första anblicken lättsmält och glättigt orkesterverk. På konserten är dessutom Radiosymfonikernas Bengt Rosengren och Lisa Viguier Vallgårda solister i Witold Lutosławskis Dubbelkonsert för oboe, harpa och kammarorkester.

WITOLD LUTOSŁAWSKI: Dubbelkonsert för oboe, harpa och kammarorkester
DMITRIJ SJOSTAKOVITJ: Symfoni nr 9 Ess-dur

FREDAG 11 DECEMBER kl 19: Tjajkovskij enligt Honeck
Tjajkovskijs dramatiska femte symfoni i en insiktsfull och djupgående tolkning av Manfred Honeck.

Manfred Honeck

JAMES MACMILLAN: Larghetto
PJOTR TJAJKOVSKIJ: Symfoni nr 5 e-moll

Manfred Honeck ser i Pjotr Tjajkovskijs femte symfoni ett betydligt mer komplext verk än vad den stereotyp som Tjajkovskij dragits med sedan sin livstid vill göra gällande. Under den attraktiva ytan ser Honeck en svärta, en djupare klangbotten som ger de vackra melodierna och den variationsrika orkestreringen en starkare innebörd.

SÖNDAG 13 DECEMBER KL 07: LUCIAMORGON MED RADIOKÖREN
Mitt i decembermörkret tänds ljuset i Berwaldhallen med denna värmande luciakonsert.

Folke Alin
dirigent

När natten går tunga fjät kring gård och tuva kommer Lucia med ljus i hår. På luciadagens morgon bjuder Radiokören på ett klassiskt luciatåg under ledning av dirigent Folke Alin. Dessutom klassiska och älskade sånger som Bereden väg för Herran, Betlehems stjärna och Jul, jul, strålande jul. Kom i fridfull helgstämning när Berwaldhallen lyses upp av stearinljus och stämningsfull sång.

FREDAG 18 DECEMBER KL 19: JULKONSERT
En gnistrande och stämningsfull musikalisk julklapp från oss alla till er alla.

Musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester
Olof Boman
dirigent

Vad vore julen utan musik? I år, när många av oss tvingas fira jul på ett annorlunda sätt, utan vänners och släktingars sällskap, kan musiken ändå vara en värmande och glädjande följeslagare i juletid. Glöm stressen och jäktet för en stund tillsammans med musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och dirigent Olof Boman som bjuder på gnistrande vinterklara advents- och julsånger.

SÖNDAG 20 DECEMBER KL 11: NIKLAS & RADIOAPAN I SAGOSLOTTET
Följ med när Niklas och Radioapan räddar en prins och en prinsessa från en elak drake!

Christoffer Nobin
Niklas Riesbeck programvärd

Nu är det dags för ett nytt spännande musikäventyr för alla barn. Den här gången har Berwaldhallen blivit ett sagoslott där prinsen och prinsessan har förts bort av en drake. Följ med när Niklas och Radioapan får i uppdrag att hitta dem med musik, sång och galna upptåg. På vägen möter de bland annat en snäll snigel som också hjälper till.

FREDAG 25 DECEMBER KL 20.30: Sånger om himmelsk och jordisk kärlek
Passionerade och drömmande körverk med Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš.
(Sänds endast i P2.)

Kaspars Putniņš
chefsdirigent

Radiokörens nye chefsdirigent Kaspars Putniņš tolkar två stora franska körverk om kärlekens olika aspekter: Olivier Messiaens exotiskt färgade sånger inspirerade av riddarsagan om Tristan och Isolde och Daniel-Lesurs kalejdoskopiska tonsättning av Bibelns stora kärlekshyllning: Höga Visan.

Läs mer på berwaldhallen.se
För mer information och presskontakt, kontakta