Macbeth, Haydn och Mozart när Radiosymfonikerna gästas av Riccardo Minasi

Den 15 januari återupptas fredagssändningarna på Berwaldhallen Play och i P2 från Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Först ut att leda Sveriges Radios Symfoniorkester är Riccardo Minasi, chefsdirigent för Mozarteumorkestern i Salzburg. Tillsammans bjuder de på dramatisk musik av Haydn och Mozart samt Sverigepremiär på Sound and Fury av brittiska Anna Clyne, ett orkesterverk som kretsar kring Shakespeares Macbeth. Utdrag ur pjäsen reciteras av skådespelaren Josette Bushell-Mingo.

Josette Bushell-Mingo, berättare, Sveriges Radios Symfoniorkester och Riccardo Minasi, dirigent medverkar i konserten den 15 januari i P2 och på Berwaldhallen Play. Foto: Thomas Kold, Arne Hyckenberg, Julien Mignot.

”En skugga blott som går och går är livet, en stackars skådespelare som gormar och gör sig till en timmas tid på scenen och sedan glöms. Det är en saga berättad av en dåre – larm och lidelse som ingenting betyder.”
ur Macbeth av William Shakespeare.

Den hyllade brittiska tonsättaren Anna Clyne har hämtat inspiration från William Shakespeares Macbeth till sitt orkesterverk Sound and Fury från 2019. Shakespeares språkliga rytm och metaforiska rikedom har bidragit till verket som lånat titeln direkt ur originaltexten.

- Musiken har alltid stått i dialog med världen. Under de senaste nio månaderna har våra konsertprogram på olika sätt avspeglat världsläget. Vi har uppfört verk som handlar om hopp och glädje såväl som sorg och oro. Anna Clynes Sound and Fury belyser ytterligare ett ämne som är ständigt aktuellt – frågan om människans förhållande till makt, säger Christian Thompson, planeringschef i Berwaldhallen.

Sound and Fury hämtar också musikalisk inspiration från Joseph Haydns Symfoni nr 60 C-dur, som inleder i konserten. Mozarts Jupitersymfoni, hans fyrtioförsta, blev den sista han skrev och sätter punkt även för denna konsert.

Riccardo Minasi gör sitt första gästspel med Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är, utöver chefsdirigent i Salzburg, även ”Artist in Residence” hos Ensemble Resonanz i Elbfilharmonin i Hamburg. Flerfaldigt prisbelönade Josette Bushell-Mingo är en brittisk-svensk skådespelare och regissör, och prefekt för Institutionen för skådespeleri vid Stockholms konstnärliga högskola.

Fredag 15 januari kl 19: LARM OCH LIDELSE
Direktsändning i
Sveriges Radio P2 och på Berwaldhallen Play
Sveriges Radios Symfoniorkester
Riccardo Minasi dirigent
Josette Bushell-Mingo berättare

JOSEPH HAYDN: Symfoni nr 60 C-dur, Il Distratto
ANNA CLYNE: Sound and Fury
WOLFGANG AMADEUS MOZART: Symfoni nr 41 C-dur, Jupitersymfonin

Redan denna vecka sänds Trettondagskonserten från Berwaldhallen i P2 (8 jan kl. 19.03) och på SVT2 (9 jan kl. 19.01).