Magnus Carlson, Anna Ternheim och Maja Francis möter Sveriges Radios Symfoniorkester i vår

Sveriges Radios Symfoniorkester fortsätter traditionen att bjuda in välkända svenska artister till samarbeten i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Under våren 2024 gör sångaren Magnus Carlson en konsert med Scott Walkers musik som inspirationskälla. Anna Ternheim och Maja Francis hyllar countryns hemstad, Nashville, och musiken som skapats där. Radiojazzgruppen, Pippi Långstrump och de populära Singalong-konserterna för barn dyker också upp igen.

Magnus Carlson, Maja Francis och Anna Ternheim möter Sveriges Radios Symfoniorkester under våren 2024.

Artisterna Anna Ternheim och Maja Francis fann varandra under inspelningarna av Så mycket bättre 2022 och hittade gemensamma beröringspunkter i sina musikaliska resor. Båda har bott och spelat in skivor i Nashville, staden som kallas countrymusikens hem. I konserterna med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Erik Arvinder den 1–3 februari varvas deras egna låtar med höjdpunkter från den klassiska countryrepertoaren.

Sångaren Magnus Carlson, dirigent och arrangör Hans Ek och Sveriges Radios Symfoniorkester gör ett musikaliskt porträtt av den banbrytande sångaren och låtskrivaren Scott Walker: en pionjär och outsider som slog igenom som tonårsidol, men som återuppfann sig själv flera gånger under sin mer än 60-åriga karriär. Han har bland annat inspirerat artister som David Bowie, Leonard Cohen, Brian Eno, Nick Cave och Radiohead. I konserterna 21-23 mars spelas både Scott Walkers egen musik, men även den som inspirerats av honom.

När vi startade Weeping Willows i mitten av 90-talet var Walker Brothers vår stora inspiration. Sedan dess har jag grävt mig ner i hans långa och mycket spännande solokatalog. Scott Walker skulle ha fyllt 80 år i år och det är 5 år på dagen sedan han gick bort när konserterna sker. Jag och Hans Ek har länge pratat om att göra detta och det har sannerligen inte varit lätt att välja ut musiken ur en så diger och intressant katalog. Men nu ska det äntligen bli av, säger Magnus Carlson

– Att få bjuda in Sveriges bästa artister till samarbeten med Sveriges Radios Symfoniorkester är en stor ynnest, och att se den entusiastiska publiken när det är dags för konsert känns alltid stort. Vi är tacksamma att få samarbeta med Hans Ek och Erik Arvinder som arrangerat musiken och dirigerar varsin produktion under våren, säger Gerd Björnung, programchef för evenemang och barnkonserter.

Dessutom erbjuds flera andra evenemang under våren, för stora och små..

Stjärnspäckade Radiojazzgruppen hyllar jazzlegendaren Bengt-Arne Wallin den 25 februari. Jazzradions konstnärlige ledare Nils Landgren, kapellmästare Calle Bagge och trumslagaren Nicci Notini Wallin har satt ihop ett unikt program med sällan spelad musik, från Wallins klassiska skiva Old Folklore in Swedish Modern till Miles from Duke, och mycket mer.

Nästan vad som helst kan hända när Pippi Långstrump besöker Berwaldhallen den 13 april! Hur går det till när Pippi möter en äkta dirigent, och kan hon få en hel orkester att somna? Fröken Prysselius hade förstås helst velat att Pippi följde med till barnhemmet, och poliskonstaplarna Kling och Klang gör sitt bästa för att hjälpa till. Skådespelare från Astrid Lindgrens Värld möter Sveriges Radios Symfoniorkester.

Musik- och sångarglädje blir det när Täby Musikklasser, körledare Gitte Littwold, allsångsledare Johan Pejler och musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester bjuder till Singalong för hela familjen den 21 april.

MAJA FRANCIS & ANNA TERNHEIMS NASHVILLE

30 CENTURY MAN – SCOTT WALKER ENLIGT MAGNUS CARLSON

RADIOJAZZGRUPPEN

PIPPI LÅNGSTRUMP I BERWALDHALLEN