Medaljerad Daniel Harding och Radiosymfonikerna gästas av världssolister i flera konsertprogram

Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent Daniel Harding tilldelades i början av 2021 en av de finaste utmärkelserna i England, Commander of the Order of the British Empire, av drottning Elizabeth. Nu är han tillbaka i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen för att leda Radiosymfonikerna i tre konserter med gästspel av tre världsartister på den klassiska musikscenen, barytonsångaren Christian Gerhaher, violasten Antoine Tamestit och pianisten Maria João Pires. Dessutom ger Christian Gerhaher en solorecital med Schuberts sista sångcykel, Schwanengesang.

Christian Gerhaher, Daniel Harding, Maria João Pires och Antoine Tamestit. Foto: Henrik Nilsson, Arne Hyckenberg, May Zircus & Julien Mignot.

Chefsdirigent Daniel Harding har varit en starkt drivande och kreativ kraft i vår programsättning under coronaåret och konserterna de kommande veckorna visar på spänsten i programsättningen. Harding har också initierat ett digitalt projekt som sträcker sig utanför Berwaldhallens väggar, tänkt som en hommage till alla som följer våra konserter på distans. Vi är glada att fortsatt kunna nå den stora publiken som väljer att följa oss framför radioapparater och bildskärmar i hela landet, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

TAMESTIT, HARDING & BERLIOZ
Fredag 29 januari kl 19 i P2 och på Berwaldhallen Play

Inspirerad av Lord Byrons romantiska diktverk Childe Harold’s Pilgrimage komponerade Hector Berlioz symfonin Harold i Italien. Nu ger den världskände violasten Antoine Tamestit musikalisk röst åt den melankoliske vandraren Harold under ledning av chefsdirigent Daniel Harding. Johannes Brahms Symfoni nr 4 är ett himlastormande stycke som börjar mitt i handlingen, som om lyssnaren öppnar en dörr till musiken och orkestern redan är i full gång med att spela.

MARIA JOÃO PIRES, HARDING & MOZART
Fredag 5 februari kl 19 i P2, senare utsändning på Berwaldhallen Play

Den legendariska pianisten Maria João Pires är tillbaka i Berwaldhallen och inviger husets nya Steinwayflygel med Mozarts Pianokonsert nr 20. Pires har i en P2-intervju betonat vikten av att förhålla sig öppet till musiken – själv ser hon sig som en kanal för musiken snarare än en uttolkare av det verk hon ska spela. I den tjugonde pianokonserten är dialogen mellan solist och orkester ovanligt variationsrik. Mozart sammanflätar samstämda klanger med överraskande krockar i musiken på ett sätt som går att jämföra med ett öppet och vindlande mänskligt samtal.

HARDING, GERHAHER & MAHLER
Fredag 12 februari kl 19 i P2 och på Berwaldhallen Play

Lyrisk kärlek, existentiell smärta och giftig satir – sångerna i Gustav Mahlers Des Knaben Wunderhorn är lika njutbara som underhållande och gestaltas här av den hyllade barytonen Christian Gerhaher. Under ledning av chefsdirigent Daniel Harding ger Radiosymfonikerna det idylliska orkesterverket Blumine ­– ursprungligen den andra satsen i Mahlers första symfoni. Konserten inleds med Witold Lutosławskis experimentella 1980-talsverk Dubbelkonsert för oboe, harpa och kammarorkester. Dessutom leder Daniel Harding Radiokören i ett romantiskt a capella-program med musik av Bruckner, Brahms och Reger.

SCHUBERTS SVANESÅNG
Onsdag 17 februari kl 19 i P2 och på Berwaldhallen Play

Schuberts sista sånger gavs ut efter hans död och handlar om förlorad kärlek och bitterljuv nostalgi i livets slutskede. En känslomässig pilgrimsfärd genom minnenas landskap med den prisade romanssångaren Christian Gerhaher och hans ständige följeslagare, pianisten Gerold Huber.

Läs mer om konserterna på berwaldhallen.se