Nina Stemme i Wagners ’Tristan och Isolde’ i Berwaldhallen

Hovsångarna Nina Stemme och Daniel Johansson gör titelrollerna i Richard Wagners legendariska opera om Tristan och Isolde i två konsertanta framföranden i Berwaldhallen den 21 & 23 februari 2025. I övriga roller syns flera världsstjärnor, som Christian Gerhaher, Irene Roberts och Christof Fischesser. Tillsammans Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören leds de av chefsdirigent Daniel Harding i en musikalisk berättelse om en kärlek större än döden. Biljetterna släpps den 11 juni kl 12 på berwaldhallen.se.

Nina Stemme gör rollen som Isolde när Tristan och Isolde ges i Berwaldhallen i februari 2025.

Jag ser oerhört mycket fram emot att få sjunga Wagner igen med Radiosymfonikerna och Daniel Harding! Tillsammans har de ett sätt att levandegöra och pånyttföda detta fantastiska partitur. Det kommer att kännas som att sjunga Isolde för första gången även om det blir mina allra sista i Sverige! säger hovsångerskan Nina Stemme.

Tristan och Isolde är en av Richard Wagners mest älskade operor, som skildrar den medeltida, keltiska sagan med samma namn. Tristan är utsänd för att eskortera Isolde från Irland till Cornwall, där hon ska gifta sig med Tristans morbror, kungen av Cornwall. Under färden sker ett misstag: de båda råkar dricka av en kärleksdryck, ämnad åt det egentliga brudparet – och blir handlöst förälskade i varandra. Det är en förälskelse som tar en ände med förskräckelse.

Hovsångerskan Nina Stemme anses vara den ledande uttolkaren av några av de mest dramatiska sopranrollerna på den internationella operascenen: som Isolde, Brünnhilde och Turandot. Daniel Johansson, också hovsångare, har även han etablerat sig internationellt som en av de främsta tenorerna i unga hjälteroller. Läs mer om alla medverkande på berwaldhallen.se

TRISTAN OCH ISOLDE
21 februari kl 18.00 och 23 februari kl 15.00 (2025)

Sveriges Radios Symfoniorkester
Radiokören
Daniel Harding chefsdirigent

Daniel Johansson – Tristan
Nina Stemme – Isolde

Christian Gerhaher – Kurwenal
Irene Roberts – Brangäne

Christof Fischesser – Kung Marke

Biljetter släpps på berwaldhallen.se den 11 juni kl 12.

För pressinformation, kontakta