Ny pianokonsert av Albert Schnelzer skildrar livet i förorten

Sveriges Radios Symfoniorkester uruppför pianokonserten This Is Your Kingdom av den svenske tonsättaren Albert Schnelzer i Berwaldhallen den 14 och 15 mars. Konserten är en beställning från Sveriges Radio och solostämman är skriven direkt för den unge amerikanske pianisten Conrad Tao, som gästar orkestern för tredje gången denna säsong.

Albert Schnelzer och Conrad Tao. Foto: Hans Lindén och Brantley Gutierrez

Albert Schnelzer är en tonsättare som fått mycket uppmärksamhet på senare år, inte minst med sin opera om Norrmalmstorgsdramat som sattes upp under 2018, men också för sina beställningsverk till både BBCs symfoniorkester och svenska orkestrar. Nu har han fullbordat sin pianokonsert This Is Your Kingdom, ett beställningsverk för Sveriges Radios Symfoniorkester som uruppförs i Berwaldhallen med pianisten Conrad Tao och dirigent Thomas Søndergård, den 14 och 15 mars.

– This Is Your Kingdom, är mitt tredje orkesterverk med ambitionen att skildra livet i utkanten. Utanför centrum och utanför strålkastarskenet. I den här konserten finns mer ljus och en mer lekfull inställning än i de två tidigare delarna. Solen skiner ju även i förorten, säger Albert Schnelzer.

Albert Schnelzer har också inspirerats av Oskar Linnros text till låten ”Från balkongen” i pianokonserten:

Du är fri
Varje gård är en möjlighet Från balkongen
Vi äger allt våra ögon ser Från balkongen
en fotbollsplan vid ett järnvägsspår jag var dömd till vad jag såg
men jag såg allting därifrån från balkongen

Detta var också min värld under många år av mitt liv. I mitt fall en lägenhet på första våningen. En balkong som nästan aldrig användes. En liten innergård med en lekplats. En fotbollsplan längre bort. Ett förortstorg. Det här var vårt kungarike, säger Albert Schnelzer.

Conrad Tao är en av de hetaste unga pianisterna och gästar Sveriges Radios Symfoniorkester för tredje gången denna säsong. Pianokonserten är skriven direkt för honom.

– Stycket ger en modern, vardaglig bild. När vardagen ska skildras i konstmusiken är det ofta en pastoral, lantlig bild som förmedlas, men i Albert Schnelzers musik blir bilden mer urban, och ger intrycket av en stadsbild, säger pianisten Conrad Tao.

I konserten "Alfvén Sibelis och Schnelzer" den 14 & 15 mars ingår även en svit ur Hugo Alfvéns Bergakungen och Jean Sibelius Symfoni nr 1.
Konserten direktsänds i Sveriges Radio P2 fredagen den 15 mars.