Nya planeringschefer för Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören i Berwaldhallen

Helene Stureborg blir ny planeringschef för Radiokören vid årsskiftet och Matthieu Lescure har nyligen tillträtt som ny planeringschef för Sveriges Radios Symfoniorkester. Som planeringschefer kommer de att ansvara för programläggningen av konserterna i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen, som också hörs i P2 varje vecka. Gerd Björnung är fortsatt planeringschef för evenemangskonserterna samt barn- och ungdomsverksamheten.

Matthieu Lescure, Staffan Becker och Helene Stureborg. Foto: Bo Söderström

– Jag är mycket glad och stolt över att Helene Stureborg och Matthieu Lescure träder in som nya planeringschefer för Radiokören respektive Sveriges Radios Symfoniorkester, i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. De kommer med sina stora erfarenheter från musiklivet och breda repertoarkännedom borga för musikalisk bredd och spets i programläggningen. Jag säker på att Berwaldhallens publik och den stora skaran radiolyssnare i Sveriges Radio P2 även i fortsättningen kommer få ta del av spännande och njutbara konserter – varje vecka! säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Helene Stureborg kommer närmast från en tjänst som Förstelärare i musik vid Stockholms Musikgymnasium/Kungsholmens gymnasium där hon verkat som dirigent och musiklärare sedan 1990. Efter Organistexamen och Påbyggnadsutbildning i kördirigering vid Kungl. Musikhögskolan tjänstgjorde hon som organist i några stockholmsförsamlingar och parallellt med arbetet vid Musikgymnasiet även som lärare i dirigering och ensembleledning vid Kungl. Musikhögskolan. 2002 tog Helene över Stockholms Musikgymnasiums Kammarkör som har rönt stora framgångar internationellt.

År 2011 startades Helene Stureborgs kammarkör, hennes egen ensemble. 2018 var hon en av två dirigenter för World Youth Choir under körens turné i Kina och Inre Mongoliet. Samma år utnämndes hon till Årets Körledare av Rosenborg-Gehrmans stiftelse och Föreningen Sveriges Körledare. Under åren har Helene arbetat med många olika körer, bland annat Radiokören, som instuderare och dirigent.

Matthieu Lescure kommer närmast från tjänsten som planeringschef för Belgian National Orchestra, i konserthuset Bozar i Bryssel. Han har också arbetat som orkesterproducent på Den Norske Opera & Balett i Oslo och som planeringschef på Orchestre de Chambre de Paris i nya konserthuset Philharmonie de Paris. Matthieu Lescure har varit verksam i flera musikstartups i Paris med syfte att sprida den klassiska musiken genom digitala kanaler.

Matthieu Lescure började sin musikaliska bana som klarinettist i BBC National Orchestra of Wales och Oslo Filharmonien och som frilansmusiker i bland annat BBC Symphony, BBC Philharmonic, Philharmonia, Norsk kammerorkester.

---

Tre frågor till Helene Stureborg, ny planeringschef för Radiokören

Vad lockade dig med tjänsten?
Vem vill inte arbeta med en så framstående ensemble som Radiokören? Att vårda och utveckla och möjliggöra för kören att nå nya framgångar och bidra till en större spridning av det kören åstadkommer.

Hur ser du på uppdraget och vad kan vi förvänta oss framöver av Radiokören?
Jag hoppas kunna bidra med spännande repertoar och utvecklande samarbeten med unga sångare och dirigenter såväl som etablerade dirigenter och kompositörer från jordens alla hörn.

Vad betyder kopplingen till public service och Sveriges Radio för dig?
Radiokören ska förse den svenska befolkningen med högkvalitativ körmusik som speglar både den gedigna grund vår körtradition bygger på, musikaliskt och vokalt, men även presentera nya och utmanande verk som leder utvecklingen vidare. Kören behöver också vara synlig och tillgänglig för alla lyssnare, via P2 eller livekonserter, både hemma i Berwaldhallen, men också ute i landet. Den publik man skapar en relation till kommer också att vilja lyssna och ta del av utbudet.

---

Tre frågor till Matthieu Lescure, ny planeringschef för Sveriges Radios Symfoniorkester

Vad lockade dig med tjänsten hos Sveriges Radios Symfoniorkester?
Musikerna i denna fantastiska orkester, den imponerande raden av chefsdirigenter från Herbert Blomstedt till Daniel Harding via Esa-Pekka Salonen och Manfred Honeck, Radiokören som är en riktig pärla och Berwaldhallens akustiska kvalitet gör Sveriges Radios Symfoniorkester till en av de bästa och mest attraktiva orkestrarna i Europa. Dessutom – det skandinaviska sättet att arbeta, som bygger på dialog och att lyssna på varandra, och den stora respekten för demokrati i arbetsmiljön.

Hur ser du på uppdraget och vad kan vi vänta oss framöver i Berwaldhallen?
Ingen kulturinstitution kan fortsätta att leva utan att ta hänsyn till framtidens publik. Konstnärlig excellens är en fantastisk tillgång, men den är inte det enda målet. Jag vill sträva efter att upprätthålla en hög konstnärlig nivå i programläggningen med ett särskilt fokus på att hålla kontakt med det moderna samhället och en så bred publik som möjligt, från alla sociala och kulturella bakgrunder.

Vad betyder kopplingen till public service och Sveriges Radio för dig?
Det är ett stort privilegium för en orkester att vara en del av ett radiobolag och att konserterna sänds i Sverige och runt om i världen. Under COVID-perioden gjorde det hela skillnaden, när konserthusen var stängda för allmänheten. Upprätthållandet av public service måste vara en grundläggande faktor för att ett samhälle ska kunna hålla ihop, särskilt i de tider av allvarlig kris som vi genomgår. Kulturen är en viktig del för samhällsutvecklingen, den går tillbaka till vår civilisations rötter. Där har vi mycket att bidra med i Berwaldhallen.

För pressinformation och intervjuförfrågningar, kontakta: