Nytt orkesterverk om Pippi Långstrump uruppförs av Radiosymfonikerna

När Sveriges Radios Symfoniorkester beställde ett verk av den svenska tonsättaren Benjamin Staern med anledning av Pippi Långstrumps 75-årsdag år 2020 föreställde han sig en scen som förtrollat generationer av barn och vuxna: den när Pippi lyfter upp sin häst i luften och Tommy utbrister ”jag tror att Pippi är starkast i världen”. ”Tänk för att jag är det,” svarar Pippi. Verket fick namnet ”Pippi lyfter hästen” och uruppförs i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen den 23 & 24 februari.

Sveriges Radios Symfoniorkester uruppför Benjamin Staerns "Pippi lyfter hästen" som skrevs till Pippi Långstrumps 75-årsdag 2020. Foto Arne Hyckenberg, illustration © Ingrid Vang Nyman/Astrid Lindgren AB

Benjamin Staern berättar att han hade tre ledord när han komponerade ”Pippi lyfter hästen”: Lekfullhet, energi och upptäckarglädje. Av detta skapade han ett färgsprakande orkesterstycke om den lika färgsprakande Pippi Långstrump för att hylla henne på 75-årsdagen. Staern har tillägnat sitt verk till Greta Thunberg, för sitt mod i att uppmärksamma klimatfrågan. Hennes skolstrejk blev början på en klimatrörelse som spridits till mer än 100 länder med manifestationer som involverat miljontals ungdomar.

Sveriges Radios Symfoniorkester leds i konserten av den franska dirigenten Ariane Matiakh. På programmet står också två verk som kretsar kring en annan stark, ung litterär kvinnogestalt: Scheherazade, som genom stark list lyckas undkomma döden genom att läsa sagor som varar i tusen och en natt innan hon blir benådad...

– Att beställa och uppföra ny musik är en viktig uppgift för verksamheten i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. När ”Pippi lyfter hästen” skulle spelas 2020 blev uppförandet inställt, av kända anledningar. Nu är det dags, likt Pippi har vi tillsammans lyft bort restriktionerna och kan ses för att njuta av levande musik igen, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Onsdag 23 feb & Torsdag 24 feb kl 18
MUSIKEN BERÄTTAR: FRÅN SCHEHERAZADE TILL PIPPI