Östersjöfestivalen direktsänder utsålda hus i webb-tv

Direktsänd webb-tv av invigningen med årets Polarpristagare Kaija Saariaho och Esa-Pekka Salonen samt Trollföljten på Drottningholms Slottsteater. Filmpremiär till livesång av Radiokören, en persisk afton, Wagner-performance, Mariinskijorkestern och mycket mer. På fredag 23 augusti öppnar återigen Östersjöfestivalen och utöver det musikaliska programmet hålls flera seminarium som gästas av en rad påverkare och initiativtagare inom miljö och ledarskap.

När Östersjöfestivalen på fredag 23 augusti öppnar för elfte gången är det med ett mer omfattande, gediget och varierat program än någonsin. För första gången webb-tv-sänds ett urval av konserterna och som alltid tar Sveriges Radio P2 och EBU festivalen till publiken både inom och utanför landets gränser. Föreställningarna som sänds live via webb-tv är invigningskonserten under ledning av dirigent Esa-Pekka Salonen med ett särskilt gästspel från årets Polarpristagare Kaija Saariaho och europapremiären av hennes nya verk Sombre. Även den utsålda Trollflöjten på Drottningholms Slottsteater den 27 augusti, med internationella stjärnartister och Johan Rabaeus som berättare, direktsänds via webb-tv. Länken till webb-tv-sändningarna kommer att finnas tillgänglig på Östersjöfestivalens hemsida www.balticseafestival.com. Sändningarna finns bara tillgängliga under tiden för föreställningen och kommer inte kunna tittas på i efterhand.

En festival som vill göra skillnad
Östersjöfestivalen anordnar som alltid seminarium kring miljö och ledarskap i samverkan med samarbetspartners som WWF, TeliaSonera och Raoul Wallenberg Academy. I år med gästande talespersoner som naturfotograf Mattias Klum, EU-minister Birgitta Olsson och de sociala entreprenörerna bakom Crossing Boarders, Soppköket, Ung Cancer och Raoul Wallenberg Difference Makers.

- Det finns en ny energi, en ny vilja och en iver bland årets festivalmedverkande som jag inte tidigare skådat, säger Michael Tydén, konserthuschef i Berwaldhallen och grundare av Östersjöfestivalen. Frågan om ansvar är en genomgående röd tråd och initiativkraften hos både artister och samarbetspartners är slående. Längtan efter att gå från ord till handling och övertygelsen om att vi alla kan göra skillnad är starkare än någonsin.

Mer om festivalens seminarium:

• "En person kan göra skillnad". Det är temat för det seminarium som hålls i Berwaldhallen den 27 augusti kl.17.00, på Raoul Wallenbergs dag. Med talespersonerna EU-minister Birgitta Olsson och de uppmärksammade sociala entreprenörerna Milad Mohammadi - Soppköket, Ida Östensson - Crossing Boarders, Julia Mjörnstedt - Ung Cancer, Michael Wernstedt - Raoul Wallenberg Difference Makers. Moderator är Kerstin Brunnberg. Under seminariet kommer talespersonerna bl.a. få välja ett stycke musik som framförs live. Seminariet är ett samarbete mellan Östersjöfestivalen och Raoul Wallenberg Academy, i år ny samarbetspartner till Östersjöfestivalen. Tisdag 27 augusti kl.17.00 i Berwaldhallens övre foajé, Dag Hammarskölds Väg 3. Seminariet är kostnadsfritt och öppet för allmänheten.

Raoul Wallenbergs dag 27 augusti
    Raoul Wallenbergs dag firas för första gången den 27 augusti. Raoul Wallenberg Academy håller i firandet som i år bär temat Civilkurage - En person kan göra skillnad. Bland medverkande: Mark Levengood, Loreen, Friends, integrationsminister Erik Ullenhag med flera. Programmet presenteras av Dilsa Demirbag, Berättarministeriet. Under dagen sker också en prisutdelning. Plats: Raoul Wallenbergs Torg i Stockholm. Läs mer på www.raoulwallenberg.se

WWF och TeliaSonera håller under Östersjöfestivalen seminarium för yrkesverksamma på miljö- och ledarskapsområdet. Seminarierna är även tillgängliga för press/media vid förhandsanmälan.

• WWF håller i seminariet "Turning adversity into opportunity - a business plan for the Baltic Sea". I samband med seminariet presenteras också en rapport framtagen i samarbete med Boston Consulting Group. För mer information, kontakta Marie von Zeipel på nummer 0706-29 10 77

• TeliaSonera håller i seminariet "Så ger vi Östersjön en chans". Fotograf Mattias Klum och debattör Maria Wetterstrand diskuterar vad som krävs av näringsliv, politiker och var och en av oss för att Östersjön ska ha en framtid. Fredag 23 augusti kl.10.00-12.00. För mer information kontakta: Sandra Axelsson på nummer 0702-12 09 99

För mer information:

Charlotte Frykman, presskontakt Östersjöfestivalen

E-post: charlotte@keeper.se

Om Östersjöfestivalen
Östersjöfestivalen är nordens största festival för klassisk musik som verkar inom tre områden – musik, miljö och ledarskap – med syftet att skapa en bättre framtid för Östersjöregionen och den utsatta Östersjön. Festivalen grundades år 2003 av Berwaldhallens konserthuschef Michael Tydén och dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valery
Gergiev. För mer information och program, besök www.balticseafestival.com