Över 90 ansökningar till Eric Ericson Award – nu ska de bli 8

Intresset för den återinrättade tävlingen ‘Eric Ericson Award’ visade sig vara stort när ansökan stängde den 17 maj. Eric Ericson Award, som äger rum i Berwaldhallen mottog över 90 ansökningar från hela världen. I sommar avslöjas vilka deltagare som gått vidare till semifinal.

Senast Eric Ericson Award ägde rum var år 2009, men från och med oktober 2021 planeras tävlingen äga rum var tredje år. Tävlingen syftar till att identifiera, uppmuntra och stötta unga lovande kördirigenter i Eric Ericsons anda och vill ge nästa generations kördirigenter förutsättningar till en internationell karriär. När ansökan till tävlingen stängde den 17 maj hade över 90 unga dirigenter från hela världen lämnat in sin ansökning.

Det känns fantastiskt roligt och speciellt att se ett så stort internationellt intresse för Eric Ericson Award! Det kommer bli en härlig utmaning för uttagningskommittén när 90 sökande ska bli åtta deltagare.”, säger Staffan Becker, konserthuschef på Berwaldhallen.

Den 1 juli presenteras vilka åtta deltagare bland de över 90 sökande som gått vidare till semifinalen i Berwaldhallen den 21 – 24 oktober 2021. Deltagarna väljs ut av en uttagningskommitté bestående av kördirigenterna Stefan Parkman (ordförande i uttagningskommittén), Maria Goundorina, Marc Korovitch, Lone Larsen, Fredrik Malmberg, Karin Oldgren och Jan Yngve.

“Vi är så glada över att tävlingen är tillbaka, Eric Ericson Award strävar efter att uppnå en mycket hög konstnärlig och konkurrenskraftig nivå inom kördirigering, som motsvarar den status som Eric Ericson erhöll världen under sin aktiva tid. Vi väntar med spänning inför finalen i oktober.”, säger Kajsa Hallhagen, projektledare för tävlingen.

Vinnaren erhåller en prissumma på 100 000 kronor och kommer få ge konserter med flera av Europas radiokörer. Vinnaren koras av en jury som består av internationellt kända kördirigenter, sångare och tidigare pristagare. Juryns ordförande är Cecilia Rydinger, professor i orkesterdirigering och mångårig dirigent för manskören Orphei Drängar. Övriga ledamöter är Kaspars Putnins, Karin Rehnqvist, Erik Westberg, Sofi Jeannin, Justin Doyle samt en medlem ur Radiokören.

Här är länderna som är representerade i Eric Ericson Award:

Argentina, Australien, Österrike, Kroatien, Estland, Frankrike, Tyskland, Lettland, Ungern, Hong Kong, Indien, Indonesien, Italien, Brasilien, Japan, Litauen, Mexico, Nederländerna, Nya Zeeland, Polen, Portugal, Rumänien, Ryssland, Slovakien, Slovenien, Sydkorea, Sverige, Schweiz, Taiwan, Turkiet, Ukraina, Storbritannien, USA

Om Eric Ericson Award

Eric Ericson Award har tidigare genomförts 2003, 2006 och 2009. Tidigare vinnare av tävlingen är Peter Dijkstra (2003), Martina Batic (2006) och Kjetil Almenning (2009). Oktober 2021 återinrättas tävlingen av Sveriges Radio Berwaldhallen, i samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien, Rosenborg Gehrmans Stiftelse och Europeiska radiounionen (EBU). Läs mer om tävlingen här

Läs mer på ericericsonaward.se