Pianisterna Paul Lewis och Roland Pöntinen i denna veckas konserter

​Det blir både solist- och programbyte den 12-14 november då pianisterna Paul Lewis och Roland Pöntinen kommer att spela orkesterkonsert respektive pianorecital.

Janine Jansen har tyvärr blivit tvungen att ställa in sitt deltagande vid konserterna i Berwaldhallen denna vecka p g a sjukdom. Det leder till både solist och programbyte.

Vid konserterna den 12 och 13 november kommer Brahms violinkonsert att utgå och ersättas med Beethovens Kejsarkonsert som spelas av den engelske stjärnpianisten Paul Lewis. Han har denna höst kommit ut med Beethovens samtliga pinokonserter på skiva tillsammans med BBC Symphony Orchestra, inspelningar som utsetts till "recording of the month" av både Gramophone och Classic FM Magazine.

Paul Lewis

Grammophone skrev i september i sin recension: "Throughout the cycle Lewis is enviably and naturally true to his own distinctive lights, his unassuming but shining musicianship always paramount....  And so, all in all, these records take their place among the finest Beethoven piano concerto performances so that even when you recall beloved issues by Wilhelm Kempff, Emil Gilels, Radu Lupu and Murray Perahia, Lewis ensures that you return refreshed and with a renewed sense of Beethoven’s range and beauty. This is a cycle to live with and revisit." Lewis spelade även alla fem pianokonserterna under sommarens Promskonserter, den enda som någonsin har gjort det under en och samma Promssäsong. Konserterna TV-sändes av BBC.

Vid söndagens Recital den 14 november ersätts Janine Jansen av mycket publikkäre pianisten Roland Pöntinen. Han är en ofta återkommande gäst i Berwaldhallen där han gjorde två uppskattade pianoaftnar i februari tidigare i år. Pöntinen kommer att spela musik av Chopin, Debussy, Liszt och Chabrier.

Roland Pöntinen

Nytt program:

Fredag 12 november kl 19.30
Lördag 13 november kl 15.00
STRAVINSKYS VÅROFFER
Sveriges Radios Symfoniorkester
Daniel Harding, dirigent
Paul Lewis, piano
BEETHOVEN: Pianokonsert nr 5,  "Kejsarkonserten"
STRAVINSKY: Våroffer

Söndag 14  november kl 15.00
RECITAL
Roland Pöntinen, piano
Verk av Chopin, Debussy, Liszt och Chabrier.

Till framförandet av Stravinskys Våroffer den 12 november kommer även ett bildspel att visas som tagits fram inom ramen för ett projekt som Berwaldhallen driver tillsammans med Länsmusiken under hösten där barn i Bagarmossens skola har målat till musik. Liknande projekt har tidigare gjorts av både London Philharmonic Orchestra och Berlinfilharmonikerna. En skolkonsert kommer utöver ovanstående konserter att ges dagtid den 12 november.

Kunder som på grund av programändringen önskar återlösa sina biljetter är naturligtvis välkomna att göra detta.

För mer information:
www.berwaldhallen.se