Radiokören i klangfull konsert i Engelbrektskyrkan

Det blir en gripande musikalisk resa när Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš bjuder in till konsert i Engelbrektskyrkan, i P2 och på Berwaldhallen Play. Det blir första gången som Radiokören sjunger utanför Berwaldhallen sedan coronapandemin bröt ut. Konsertens huvudnummer är Bachs Jesu, meine Freude – ett överjordiskt vackert körverk i elva satser, från början skrivet att framföras vid den lutherska mässan. Brahms Geistliches Lied möter nutida guldkorn signerade Arvo Pärt, Tõnu Kõrvits och Gavin Bryars. Dessutom publiceras en ny konsert med Radioapan på Berwaldhallen Play – den här gången på besök hos den förtrollade kören, med Radiokören under ledning av dirigent Gary Graden.

Radiokören under ledning av Kaspars Putniņš i Engelbrektskyrkan. Foto: Arne Hyckenberg

Under ledning av chefsdirigent Kaspars Putniņš får vi möta en exposé av körmusik, från Bach och Brahms till Arvo Pärt i ett av Stockholms allra vackraste kyrkorum. Bachs motett Jesu meine Freude är ett  symmetriskt bygge i elva satser där en femstämmig fuga tronar i centrum. Strukturen är stundom förtätad, stundom nästan genomskinlig. Lika drabbande är Arvo Pärts The Deer’s Cry – en kontemplativ meditation. Om Arvo Pärt står för en religiös, inåtvänd stil så är Tõnu Kõrvits ljudlandskap poetiskt och fyllt av drömlika fantasier. The night is darkening round me är hans tonsättning av den gotiska författaren Emily Brontës fantasieggande text.

Med Radioapan – den förtrollade kören blir det ännu mer körglädje. Under ledning av dirigent Gary Graden bjuder Radiokören in alla barn till nya äventyr tillsammans med Niklas Riesbeck, när den ljudälskande Radioapan ger sig av långt från sin trädkoja i Sagoskogen. Till de fantasifulla tonerna av både ny musik och riktiga klassiker tar Radioapan med publiken på ett nytt, oväntat och nyfiket äventyr. Publiceras på Berwaldhallen Play.

FREDAG 14 MAJ KL 19: RADIOKÖREN, PUTNIŅŠ & BACH
Radiokören och chefsdirigent Kaspars Putniņš bjuder in till en vårkonsert i Engelbrektskyrkan.
Sveriges Radio P2 och Berwaldhallen Play

Radiokören
Kaspars Putniņš
dirigent
Mariangiola Martello orgel och harmonium
Johanna Sjunesson cello
Oskar Ekberg, Katarina Ekberg Trollhagen piano

ARVO PÄRT: The Deer’s Cry
JOHANNES BRAHMS: Drei Gesänge op 42
JOHANNES BRAHMS: Geistliches Lied
JOHANN SEBASTIAN BACH: Jesu, meine Freude

GAVIN BRYARS: Expressa solis – Tersa perfetta ur On Photography
TÕNU KÕRVITS: The night is darkening round me

SÖNDAG 16 MAJ KL 11: NIKLAS & RADIOAPAN: DEN FÖRTROLLADE KÖREN
Följ med på nya äventyr tillsammans med Radiokören, Niklas, Radioapan och alla kompisar! En spännande upplevelse för barn under ledning av dirigent Gary Graden.
Berwaldhallen Play

Radiokören