Radiokörens jubileumsturné kommer till Växjö, Lund och Linköping

Radiokören är en av världens äldsta professionella körer och förbereder nu sitt hundraårsjubileum år 2025. En två år lång jubileumsturné startade i norra Sverige i våras, nu kommer kören till landets södra delar. Under den andra delturnén 18-22 oktober besöker Radiokören med sin chefsdirigent Kaspars Putniņš Växjö, Lund och Linköping. Tanken är att konsertpublik i hela Sverige ska få en chans att uppleva Radiokören live och att uppmärksamma körsångens betydelse i möten med lokala körer.

Radiokören framträder i Växjö domkyrka den 18 oktober, i Lunds Allhelgonakyrka, inom ramen för Lund Choral Festival den 20 oktober och i S:t Lars kyrka i Linköping den 22 oktober. I Lund möter Radiokören Lunds vokalensemble och Musikhögskolans kammarkör och deltar i en workshop med kompositions- och dirigentstudenter från Musikhögskolan i Malmö. I Linköping möter de Östgöta kammarkör både i workshop och konsert.

På turnéprogrammet står bland annat musik av Britta Byström, Jesper Nordin, Ulrika Emanuelsson och Arvo Pärt. Konserten i Lund den 20 oktober direktsänds i Sveriges Radio P2. Presentatör under turnén är Pernilla Eskilsdotter, till vardags programledare för Klassisk morgon i P2.

Under turnén kommer Radiokören utöver konserterna att höras i P4 på de lokala orterna, där de gör olika framträdanden och intervjuer i mindre grupper.

Om Radiokören
Radiokören startades 1925 som en viktig del av Sveriges Radios musikutbud och har sedan dess befäst den positionen. Under chefsdirigent Eric Ericsons ledning (1952-1983) blev kören internationellt berömd, för sitt speciella klangideal och flexibla sångsätt, från spröda a cappella-klanger till mäktiga verk med orkester. Under mer än trettio år inbjöds kören regelbundet att samarbeta med Berlins och Wiens filharmoniker i konserter och inspelningar. En viktig del i Radiokörens verksamhet är samarbeten med samtida tonsättare och att uruppföra deras verk. Sveriges Radio är idag Sveriges främsta beställare av ny musik. Radiokören värnar också den svenska sångtraditionen och den klassiska svenska a cappella-repertoaren.

– Radiokören är en mycket viktig del av Sveriges Radios kulturskapande verksamhet. Att kören bildades samtidigt som Sveriges Radio år 1925 visar väl på musikens centrala roll i public service-utbudet, redan då! Idag är Radiokören en världskändis som fortsätter att bryta mark för ny musik och nya musikaliska möten – samtidigt som den värnar sin långa tradition. Jag är oerhört stolt över Radiokören, sade Cilla Benkö, VD för Sveriges Radio, inför den första delen av jubileumsturnén.

– Vi är så förväntansfulla inför fortsättningen på Radiokörens jubileumsturné, att få dela musiken vi älskar med publiken, och att samarbeta med lokala körer i våra framträdanden, säger Kaspars Putniņš, Radiokörens chefsdirigent.

Länkar till turnékonserterna
Växjö:
Lund: https://www.ticketmaster.se/event/lund-choral-festival-radiokoren-biljetter/642301

Linköping: https://visitlinkoping.se/evenemang/musik/radiok%C3%B6ren-m%C3%B6ter-%C3%B6stg%C3%B6ta-kammark%C3%B6r-radiok%C3%B6ren-100-%C3%A5r