Radiosymfonikerna möter remixad Birgit Nilsson i nytt verk

Den internationellt erkände tonsättaren Jesper Nordins verk ”Röster” framförs för första gången i sin helhet av Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Daniel Harding, den 13 & 14 oktober i Berwaldhallen. Verket består av tre skilda delar; ”Åkallan” som är influerad av svensk folkmusik, ”Ärr” som bygger på extrem hårdrock och ”Öde”, Sveriges Radios beställningsverk som uruppförs. I ”Öde” används inspelningar av Birgit Nilssons och Jussi Björlings legendariska röster som orkestern spelar med.

Jesper Nordin, foto: Freddie Sandström

Jesper Nordin är dubbelt aktuell då hans stråkkvartett Visual Exformation uruppfördes på Festival Musica i Strasbourg av ensemblen Quatuor Diotima denna vecka.

Jesper Nordin använder sig ofta av elektronik i sina verk, både inspelade ljud men också sådant som produceras i stunden på konsertscenen. Han är influerad av folkmusik och började själv som musiker i ett punkband. Han försöker aldrig efterlikna sina inspirationskällor utan använder dem som ett grundmaterial eller utgångspunkt.

- Det är som om man spelade upp en folklåt i en gigantisk kyrka men sen tar bort själva låten. Den efterklang och det eko man då hör är det jag använder, säger Jesper Nordin.

Se en kort video med Jesper Nordin där han berättar om ”Röster” och sitt komponerande.

Fakta om Jesper Nordin
Född:
6 juli 1971 i Stockholm. Utbildning: Studier i musikvetenskap samt komposition på Kungliga musikhögskolan, IRCAM i Paris och för Brian Ferneyhough vid Stanford University. Övrigt: Sveriges Radio Composer in Residence 2004–2006. Verk i urval: calm like a bomb för violin och tape, Pendants för ensemble och elektronik, Residues för orkester, Invisible Mantra för kör, Vicinities som uruppfördes i Berwaldhallen 2011 av Radiosymfonikerna och Fredrik Ekdahl under Daniel Harding.

Fakta om Sveriges Radios Symfoniorkester
Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar. Deras repertoar innefattar såväl älskade klassiska verk som ny musik av spännande samtida tonsättare och samarbeten med framstående populära artister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika musicerande har belönats med ett otal priser och lovord i musiktidskrifter och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. Med känsla och lyhördhet, ödmjukhet inför musiken och tillsammans med chefsdirigenten Daniel Harding ligger orkestern i musikalisk framkant på världens stora scener.

För mer info och intervjuförfrågningar, kontakta

Sveriges Radio

Taggar: