Radiosymfonikerna och Peter Mattei i direktsänd konsert till publik i hela landet

Fredagens konsert BEETHOVEN 250: EROICAN kommer att direktsändas från Berwaldhallen i Sveriges Radio P2 kl. 19 och livestreamas med bild på berwaldhallen.se/play. Framförandet sker utan publik på plats med hänsyn till det rådande läget i landet, ett läge som gör det extra viktigt att musiken ifrån Berwaldhallen inte slutar höras.

Konsertmästare Malin Broman leder Sveriges Radios Symfoniorkester i Beethovens tredje symfoni, ”Eroican”. Hon ersätter orkesterns förste gästdirigent Klaus Mäkelä. Konserten har också fått ett tillskott i form av den världsberömde sångaren Peter Mattei som tillsammans med orkestern framför sånger av Stenhammar och Mahler. En introduktion till Beethovens musik med radioprofilen Eric Schüldt kommer att finnas på berwaldhallen.se/play några timmar före konserten

Konsertmästare Malin Broman leder Radiosymfonikerna med sin fiol, barytonsolisten Peter Mattei gör ett nyinsatt gästspel. Foto: Arne Hyckenberg

– Att med kort varsel få möjlighet att framträda med Sveriges Radios Symfoniorkester denna oroliga vecka känns viktigt och helt fantastiskt. Musiken behövs nu mer än någonsin och där är Sveriges Radios sändningar en trygghet för många människor. Det vill jag gärna bidra till, säger Peter Mattei, barytonsolist i veckans konsert.

Sveriges Radio har beslutat att ställa in alla publika evenemang fram till den 30 april. Det innebär en utökning av de sedan tidigare inställda marskonserterna. De planerade, större orkesterkonserterna kommer ersättas av mindre konserter med kammarmusik som direktsänds eller spelas in av Sveriges Radio P2 och livestreamas via berwaldhallen.se/play.

– Trots den rådande situationen kan vi fortsatt tillgängliggöra musiken i Berwaldhallen genom direktsändningar i P2 och med bild på berwaldhallen.se/play. Vår största publik har vi i vardagsrummen, i köken och på andra platser i hela landet där det finns en radioapparat. Dit vill vi fortsätta att förmedla musikens kraft i dessa oroliga tider, säger Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.

Ett av Sveriges Radios absolut viktigaste uppdrag i sändningstillståndet är att vara en kulturskapare. Berwaldhallen är den enda konsertarrangören med det specifika uppdraget att nå så många som möjligt med sina konserter.

–  Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och allt det fantastiska arbete som görs i Berwaldhallen är kanske viktigare än någonsin. Det är därför vi ser detta som ett prioriterat område för oss. Att verksamheten fortsätter i så stor utsträckning som möjligt är viktigt även om vi förstås får anpassa oss till nuläget. Vi har redan valt att fortsätta inspelningarna utan publik och arbetet kommer fortsätta med mindre besättningar än vanligt för att ta hänsyn till den nuvarande situationen. Men lyssnarna kommer trots utmaningarna att få höra underbar musik, säger Anna-Karin Larsson, områdeschef musik på Sveriges Radio.

Radiokörens konsert ALLEGRIS MISERERE som skulle hållits i Engelbrektskyrkan den 21 mars ställs in, och kommer inte att genomföras, då Sveriges Radios för närvarande valt att inte arrangera några publika evenemang.

Köpta biljetter till inställda konserter återlöses och biljettinnehavare kommer att bli kontaktade via mail eller telefon. Berwaldhallens fysiska biljettkassa håller stängt tills vidare.