Schumann i fokus när Radiosymfonikerna firar Daniel Harding

'Scener ur Goethes Faust' är det första av två Schumann-oratorier som fullbordar Daniel Hardings tionde säsong som chefsdirigent. Världsartisten Christan Gerhaher medverkar som solist i konserten, dessutom med en egen solorecital i Berwaldhallen.

"Att få arbeta med Christian Gerhaher skulle kunna vara den enda anledningen för mig att vara musiker."

Det sade Daniel Harding, som gör sin tionde säsong som chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, nyligen i en intervju. Den 10-11 februari dirigerar han det första av två stora oratorier av Robert Schumann som ges på Berwaldhallen under våren: Scener ur Goethes Faust. Solisterna är genomgående världsartister, bland annat Christiane Karg, en av Tysklands främsta sopraner och Christian Gerhaher som profilerat sig som en av vår tids stora romans- och konsertsångare.

Christian Gerhaher ger även en egen solorecital måndagen den 6:e februari tillsammans med sin ständige pianist Gerold Huber. Innan Gerhaher blev ett av dagens största artistnamn påbörjade han en läkarbana som bland annat innefattade en avhandling i handledskirurgi. Sångstudier på musikhögskolan i München och för bland andra Dietrich Fischer-Dieskau ledde honom dock till att erövra världen som sångare. Christian Gerhaher har tidigare gästat Radiosymfonikerna vid ett antal tillfällen.

Scener ur Goethes Faust komponerades 1844 till 1853 och var ursprungligen tänkt som en opera innan Schumann valde att utforma det som ett världsligt oratorium i linje med Das Paradies und die Peri, som också framförs i Berwaldhallen en månad senare. Legenden om Faust, mannen som säljer sin själ till djävulen i utbyte mot ungdom och vitalitet, går tillbaka till 1500-talet och den tyska folksagan men har som mest inpräntat sig i människor medvetande via Goethes version från tidigt 1800-tal.

Se video med Daniel Harding (ca 2 min) där han berättar om vårens två Schumannkonserter:

För mer information, intervjuförfrågningar rörande artisterna samt pressbilder, kontakta

Sveriges Radio

Taggar: