Textförfattaren till ”Gerontius dröm” helgonförklarad inför premiären i Berwaldhallen

För första gången framförs det stora kör- och orkesterverket ”Gerontius dröm” av Edward Elgar i Berwaldhallen på torsdag och fredag denna vecka. Så sent som i fredags blev verkets textförfattare, teologen och poeten John Henry Newman, helgonförklarad av påve Franciskus i Rom.

Ann Hallenberg, sopran, Daniel Harding, dirigent och Sir John Henry Newman, helgonförklarad textförfattare till ”Gerontius dröm” av Edward Elgar

Tillsammans med Händels Messias och Brittens War Requiem är Edward Elgars Gerontius dröm (The Dream of Gerontius) ett av de viktigaste och mest populära brittiska musikverken som skrivits. Den starka texten, skriven av den numera helgonförklarade engelska teologen och poeten Sir John Henry Newman, berättar om en döende man vars livsgärningar rannsakas inför Gud. Elgar förenar i musiken brittisk elegans med Wagnersk detaljrikedom på ett drabbande sätt.

I framförandet, som blir det första i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen, medverkar den svenska sopranen Ann Hallenberg och de två brittiska solisterna Andrew Staples, tenor, och Sir Simon Keenlyside, baryton. För körpartierna står Radiokören, Mikaeli kammarkör och St Jacobs Vokalensemble tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

Så sent som i fredags helgonförklarades Sir John Henry Newman (1801-1890), och blev därmed den förste britt att ges helgonstatus av den katolska kyrkan på närmare 50 år. Till grund för utnämningen ligger två mirakel som han ska ha utfört under sin levnad.

Berwaldhallen-premiären av Gerontius dröm äger rum 17 & 18 oktober. Fredagens konsert direktsänds i Sveriges Radio P2 och med bild på berwaldhallen.se/play. Före fredagens konsert (kl 18) gästar Europapodden Berwaldhallen för ett specialavsnitt om Brexit. Läs mer på https://www.berwaldhallen.se/konsert/musiken-berattar-en-brittisk-drom/