Tvåhundra körsångare när Mahlers gigantiska åtta livestreamas på berwaldhallen.se

Mer än trehundra instrumentalister och sångare fyller scen och körläktare när Mahlers åttonde symfoni, även kallad De tusendes symfoni för första gången framförs av Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen. Det är en storslagen hyllning till kärleken och mänsklighetens frälsning. Konserterna på fredag och lördag är utsålda, men livestreamas med bild på berwaldhallen.se och direktsänds i Sveriges Radio P2, fredag kl 19.00.

Daniel Harding leder Mahlers åttonde symfoni när Radiosymfonikerna för första gången framför den i Berwaldhallen. Foto: Arne Hyckenberg

Körsångare i Radiokören, Eric Ericsons kammarkör, Mikaeli kammarkör, St Jacobs kammarkör, Adolf Fredriks kyrkas diskant- och ungdomskörer samt diskantkören Chorista från Uppenbarelsekyrkan, Hägersten medverkar i konserterna tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och en kavalkad av världssolister. Allt under ledning av Mahlerexperten, tillika Radiosymfonikernas chefsdirigent, Daniel Harding.

- Att framföra Mahlers åttonde symfoni innebär en riktig fest för både musiker och publik. Intresset för konserterna har varit mycket stort och de dryga tvåtusen biljetterna sålde slut på kort tid. Det känns fantastiskt att vi kan låta alla som vill uppleva fredagskonserten se den direkt via en TV-produktion på berwaldhallen.se och att Sveriges Radio P2 också sänder direkt, säger Berwaldhallens marknadschef Karin Adolfsson.

Inspirationen drabbade Gustav Mahler med ofattbar kraft sommaren 1906 då han skrev hela verket inom loppet av ett par månader. Symfonin sammanför den latinska 800-talshymnen Veni creatur spiritus och Goethes tusen år yngre teaterpjäs Faust. Det är ett banbrytande och optimistiskt verk som, i tonsättarens egna ord, låter ”som om hela universum börjar sjunga”.

Senaste gången symfonin framfördes i Berwaldhallen var under Östersjöfestivalen 2006, då med Helsingfors Stadsorkester under ledning av Esa-Pekka Salonen.

Gustav Mahler: Symfoni nr. 8
www.berwaldhallen.se/play
Fredag 2 februari kl 19

Radiokören
Eric Ericsons Kammarkör
Mikaeli Kammarkör
S:t Jacobs Kammarkör
Chorista, Hägersten
Adolf Fredriks Kyrkas Ungdoms- & Diskantkör

Sveriges Radios Symfoniorkester

Daniel Harding, chefsdirigent

Hanna Husáhr, sopran
Lise Lindstrom, sopran
Susanne Bernhard, sopran
Karen Cargill, mezzosopran
Marie-Nicole Lemieux, alt
Simon O´Neill, tenor
George Humphreys, baryton
Shenyang, basbaryton

Konserten ges även den 3:e februari kl 15. Båda konserterna är utsålda.