Valborgskonsert med violinvirtuoserna Johan Dalene och Malin Broman

Två av Sveriges just nu mest omtalade violinister möts på Berwaldhallens scen på valborgsmässoafton tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester. Johan Dalene som är utsedd till Klassiska artisten i P2 denna säsong framför Mendelssohns violinkonsert i e-moll och orkestern leds av konsertmästare Malin Broman. Konserten, som sänds i P2 och på Berwaldhallen Play, bjuder även på Richard Strauss verk Metamorfoser för 23 stråkar. Nytt på Play är ett samtal i serien "Nyfiken på:" om just Metamorfoser.

Malin Broman (foto Mattias Ahlm), Richard Strauss, Johan Dalene (foto Arne Hyckenberg) och Felix Mendelssohn.

Richard Strauss Metamorfoser för 23 stråkar, komponerad i slutskedet av tonsättarens liv, uruppfördes 1946 och är en gripande elegi över en kultur förstörd av kriget. Lika drabbande är Felix Mendelssohns lyriska violinkonsert i e-moll, skriven 100 år före Metamorfoser och här tolkad av den unga stjärnviolinisten Johan Dalene. Konsertmästare Malin Broman leder Sveriges Radios Symfoniorkester genom en Valborgskonsert genomsyrad av kraftfulla känslor.

Som en introduktion till Strauss Metamorfoser släpps på onsdagen även ett nytt avsnitt av samtalsserien ”Nyfiken på” som denna gång kretsar kring just det verket. Programmet gästas av Axel Englund, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och Johan Korssell, programledare i P2. Berwaldhallens redaktör Hedvig Ljungar leder samtalet.

Fredag 30 april kl 19 i Sveriges Radio P2 och Berwaldhallen Play
JOHAN DALENE I MENDELSSOHNS VIOLINKONSERT

Sveriges Radios Symfoniorkester
Malin Broman konsertmästare och musikalisk ledning