”Vår tid är nu” och Trettondagskonserten – musik från Berwaldhallen i SVT i jul

SVT visar två konserter från Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen under de kommande julhelgerna. På juldagskvällen sänds Vår tid är nu – från Djurgårdskällaren till Berwaldhallen där Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Hans Ek framför musiken från den populära tv-serien, signerad Adam Nordén, och gästas av bland andra Viktoria Tolstoy och Anders Wedin, mer känd som Moneybrother. Lördagen den 9:e januari sänds den traditionella Trettondagskonserten med Sveriges Radios SymfoniorkesterRadiokörenLisa Nilsson och Malena Ernman. Båda konserterna sänds också i Sveriges Radio P2 och kommer även att finnas tillgängliga på Berwaldhallen Play.

Charlie Gustafsson, som spelar Calle i tv-serien Vår tid är nu, presenterar konserten med Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen. Foto: Arne Hyckenberg

- Vi är mäkta stolta och glada över våra samarbeten med Berwaldhallen, Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören! Jag brukar lite slarvigt kalla det för "medborgarnas husband" fastän det är världsklassmusiker... Just i år har musik i radio och TV kommit att spela en kanske extra stor roll i människors hus och hem!, säger Ella Petersson, musikansvarig på SVT.

Vår tid är nu – Från Djurgårdskällaren till Berwaldhallen
Musiken från succéserien om kärlek, rivalitet och samhällets förändring från mitten av 1900-talet till idag.

Sveriges Radios Symfoniorkester
Hans Ek dirigent
Viktoria Tolstoy sång
Anders Wedin sång
Niklas Lind sång & trummor
Mattias Torell gitarr
David Lindvall bas
Leo Lindberg piano & keyboard
Charlie Gustafsson presentatör

Succéserien Vår tid är nu om det svenska samhällets förändring mellan 1945 och 1971 har fängslat och fascinerat tittare sedan hösten 2017. I denna konsert väver Charlie Gustafsson, som spelar Calle Svensson, ihop berättelser från serien med dess trollbindande musik, i huvudsak komponerad av Adam Nordén, framförd av Sveriges Radios Symfoniorkester med Victoria Tolstoy, Moneybrother, Niklas Lind och dirigent Hans Ek.

Sänds fredag 18/12 ca kl. 20.30 i P2, fredag 25/12 kl. 18.30 i SVT2 samt läggs ut lördag 26/12 på Berwaldhallen Play. Konserten är ett samarbete mellan Berwaldhallen och Jarowskij.

- Att få samarbeta med Sveriges Radios Symfoniorkester och Berwaldhallen, en av våra ståtligaste scener, är en enorm ynnest och något jag och Jarowskij är omåttligt glada över, säger Helena Sandklef på Jarowskij.

Trettondagskonsert från Berwaldhallen
En färgsprakande musikalisk smällkaramell för hela familjen med gästande Malena Ernman och Lisa Nilsson.

Sveriges Radios Symfoniorkester
Radiokören
Evan Rogister
 dirigent
Malena Ernman mezzosopran
Lisa Nilsson sång

Trettondedag jul i Berwaldhallen betyder glitter, glamour och klassisk underhållning. Inled året med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och två fantastiska gästartister: Malena Ernman och Lisa Nilsson. Välkommen till en riktig festkonsert som väcker liv i frusna vintersjälar.

Sänds direkt fredag 8/1 kl 19.03 i P2 och i efterhand lördag 9/1 kl 21.00 i SVT. Därefter finns konserten också tillgänglig i Berwaldhallen Play. Konserten är ett samarbete mellan Berwaldhallen och SVT.

Gerd Björnung, evenemangsansvarig Berwaldhallen
gerd.bjornung@sverigesradio.se, 08-784 51 56